Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ombyggnad

Handlarna tar tillbaka det klassiska namnet när butiken nyinvigs efter omfattande modernisering

Publicerad: 9 mars 2022, 08:39

Linda Holmström framför Ica Supermarket Oppeby, som snart blir Ica Supermarket Knuten igen.

Foto: Pressbild

Ica Supermarket Oppeby i Nyköping har genomgått en stor modernisering. I april nyinvigs butiken. I samband med det återtar den sitt gamla namn.

Ämnen i artikeln:

Ica Supermarket

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


– Vi vill skapa en butik i världsklass som vi och vår personal verkligen kan vara stolta över, säger Linda Holmström till Sörmlands Nyheter. 

Hon driver butiken tillsammans med maken Conny Holmström. 

I augusti förra året inleddes den stora ombyggnaden. I princip byggs hela butiken om. Säljytan utökas med 300 kvadratmeter till 1 870 kvadratmeter. 

– Det görs genom att vi utnyttjar utrymmet i byggnaden bättre. Det blir större ytor och ett utökat sortiment, berättar Conny Holmström för tidningen. 

Mer yta gör att butiken bland annat kan göra en större satsning på vegetariskt. 

– Vi hade en begränsad yta så vi kunde inte ha allt som kunderna efterfrågade. Nu har vi större möjlighet till det, säger Conny Holmström. 

Innertak och belysning har bytts ut, kylar och frysar likaså. Flera avdelningar har bytt plats, berättar Sörmlands Nyheter. 

Tidigare var pantavdelningen det första kunden mötte när den steg in i butiken, nu är det en delikatessavdelning med saluhallskänsla. 

– Det första du möts av är färskvarorna som är vårt hjärta, säger Linda Holmström.

Handlarparet har drivit butiken i över 20 år. När de tog över 2001 var det en del av Rimi-kedjan, Icas dåvarande lågpriskoncept. 

2003 bytte butiken namn till Ica Supermarket Oppeby. I samband med invigningen i april väljer de att ta tillbaka det tidigare namnet Knuten. 

Trots att butiken haft andra namn i över 20 år kallas den fortfarande för Ica Knuten av många. 

– Vi har gjort några ombyggnader under åren. Nu vill vi verkligen göra en totalsatsning för att få den fräschaste och bästa möjliga butiken. Vi gör det även för att bli starkare på marknaden, säger Conny Holmström. 

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev