Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Koncept

Stammis fyller ett år – med nära en kvarts miljon nya medlemmar: ”En otroligt fin siffra”

Publicerad: 2 februari 2021, 10:16

Stammis lanserades för ett år sedan och har i dag 230 000 fler aktiva medlemmar.

Foto: Miriam Järlesjö

Ica lanserade sitt nya kundprogram för ett år sedan. I dag har Stammis 230 000 fler aktiva medlemmar. ”En otroligt fin siffra”, säger kundutvecklingschefen Cecilia Meldahl.


Stammis introducerades 1 februari 2020 och det blev starten för några veckor av högljudd uppmärksamhet i tidningar och på sociala medier.

Kraven för att handla för ett visst belopp per månad uppskattades inte.

– Turbulensen var stor i början, säger Cecilia Meldahl på Ica Sverige till Dagligvarunytt.

Kritiken gjorde att Ica delvis justerade villkoren för att fler kunder skulle få bonus på inköpen på Ica och dotterbolaget Apotek Hjärtat.

Och i oktober avslöjade Ica Gruppens vd Per Strömberg för Dagligvarunytt att bonusutbetalningarna hade stigit med 13 procent fram till och med september. 

– Stammisarna fick dela på mer bonus än någonsin 2020.

Hur mycket blev det?

– Vi anger inte exakta siffror så jag kan inte vara mer precis än så, svarar Cecilia Meldahl.

En förklaring till de större bonusbeloppen är att Stammis alltså har rekryterat 230 000 aktiva medlemmar sedan starten.

Nu finns ungefär fem miljoner aktiva Stammisar.

– Det känns som ett fantastiskt kvitto på att vårt kundengagemangsprogram är uppskattat. För vi ser inte Stammis som ett traditionellt lojalitetsprogram med bara checkar. Vi jobbar mycket med prisvärde och där är Stammis en viktig del. Stammisar får hela tiden en tydlig redovisning över hur mycket han eller hon har sparat på att vara Stammis. Det ska kännas och vara lönsammare, enklare och roligare för alla.

Stammis har parallellt gjort det enklare för Ica-handlarna att skräddarsy erbjudanden till kunderna.

– Butikerna kan få bättre förståelse för kundernas önskemål och preferenser, säger Cecilia Meldahl.

Däremot är det enligt Cecilia Meldahl svårt att säga hur kundernas lojalitet till Ica har förändrats sedan Stammis infördes.

Förklaringen är coronapandemin som slog till i början av mars i fjol.

– Köpbeteendet har förändrats mycket under corona. Vi har färre besökare i butikerna men betydligt längre kvitton.

Kunderna kan via Icas app och hemsida se såväl poäng och hur mycket rabatter de har fått som data över vilken klimatpåverkan inköpen har och hur hälsosamma de är.

Där finns dessutom erbjudanden från Icas samarbetspartner avseende resor och nöjen.

– Vi hoppas att det ska bli möjligt att resa och gå ut och roa sig senare i år, säger Cecilia Meldahl om den pågående coronapandemin.

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News