Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Koncept

Reklamfilmen väcker uppmärksamhet – nu svarar Ica: ”Tar inte ställning till hur man bör klä sig i en butik”

Publicerad: 4 augusti 2022, 07:33

Ica-Stig och Ica-Stina som syns samtala i reklamfilmen.

Foto: Miriam Järlesjö och Peter Gehrke/Ica

Icas senaste reklamfilm ”Badgäster i butiken” har upprört vissa av kedjans kunder. I en insändare i Folkbladet skriver en person ”Icas reklam är både kränkande och sexistisk”, nu bemöter Ica kritiken.


Ämnen i artikeln:

Ica Sverige

Det handlar om Icas reklamfilm för vecka 30, kallad ”Badgäster i butiken”.

I reklamfilmen syns Ica-Stig och Ica-Stina stå och prata om den nya stranden och vad som är speciellt med den. Under tiden kan man i bakgrunden se nakna människor passera med matvaror i händerna.

De tittar även på en man i shorts och pratar om ”att de där korta shortsen har kommit på mode igen”.

Filmen, som är en del av Ica-såpan, har väckt reaktioner hos kedjans kunder. I en insändare i Folkbladet skriver en person:

”Icas reklam är både kränkande och sexistisk. Hur kan Icas affärer godkänna den reklam som går ut i TV, att man som kund skulle bli avklädd in på bara skinnet av er. Hur dålig fantasi har ni? Skäms, nu har jag handlat färdigt hos er, aldrig skulle jag känna mig trygg med detta, be om ursäkt Ica.”

I kommentarerna under Folkbladets Facebook-inlägg får insändarens författare både medhåll och mothugg.

”Icas reklam är löjlig och fjantig, anser jag. Ica tror att det är svensk humor.” skriver en person, medan en annan skriver ”Men seriöst? Hur kan någon bli så kränkt över en reklam?”.

Nu svarar Ica på kritiken i en kommentar till Dagligvarunytt.

– Icas reklamfilmer har engagerat tittarna i över 20 år vilket vi tycker är roligt. Förra veckans reklamfilm med badgäster som besöker butiken är inget undantag. Filmens handling är fiktiv och tar inte ställning till hur man bör klä sig i en butik. Vi tycker så klart att det är tråkigt att tittaren i det här fallet har en annan upplevelse. Filmernas olika påhittade situationer, ofta med inslag av humor, är det som vi tror gör att det blir roligt och spännande att se filmerna och följa de olika karaktärerna varje vecka, säger Josefin Lundmark, marknadsdirektör på Ica Sverige.

 

Loke Westberg

Reporter

loke.westberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Ica Sverige

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev