Koncept
Professorns hårda kritik mot Coop: ”Borde skilja sig från Icas Ferrari-bilar”
Publicerad: 31 mars 2023, 08:17
"Jag hade ingen aning om att Coop satsar så här mycket på franchise. Jag har aldrig sett att det kommunicerats och jag som medlem har inte heller tillfrågats", säger professor Ulf Johansson.
Coop vill att fler franchisetagare ska driva butikerna. Ekonomin är god – och stor del av vinsten delas ut. ”Medlemmarna borde få veta att pengarna går rakt ner i egna företagares fickor”, säger professor Ulf Johansson.
Dagligvarunytt avslöjade i en stor och uppmärksammad granskning i går att Coop och franchise har blivit allt vanligare och att närmare var femte mindre eller medelstor butik i Sverige drivs av företagare.
Många blev förvånade över höga andelen.
Ulf Johansson kände inte till fenomenet.
LÄS OCKSÅ: Stor lista: Pengaregn över Coops företagare – driver rekordmånga butiker och utklassar Ica
– Jag hade ingen aning om att Coop satsar så här mycket på franchise. Jag har aldrig sett att det kommunicerats och jag som medlem har inte heller tillfrågats. Coop borde väl skilja sig från Icas företagande och handlarnas ”Ferrari-bilar”, säger Ulf Johansson vid Företagsekonomiska institutionen på Lunds universitet till Dagligvarunytt.
Ulf Johansson är professor vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet och kritisk till Coops satsning på franchise: ”Jag har aldrig sett att det kommunicerats och jag som medlem har inte heller tillfrågats”, säger han.
Foto: Håkan Röjder
Ica har haft samma affärsmodell sedan starten 1917 och den anses vara en viktig förklaring till den höga nationella marknadsandelen för de för närvarande 1 267 Ica-butikerna i landet.
Liknande ekonomiska granskningar som Dagligvarunytt har gjort röjer att många butiker inom Axfoods koncept Hemköp och Tempo har höga rörelsemarginaler.
LÄS OCKSÅ: Hemköps vinstmaskiner – så hög andel butiker platsar i lönsamhetstoppen
Ulf Johansson är inte förvånad över att Coop går delvis samma väg – med företagare som ansvariga för en växande del av butikerna.
– Icas framgång beror till stor del på driftiga entreprenörer. Jag förstår att Coop ser ett behov av att utvecklas. Traditionella butikschefer inom Coop har inga incitament. Samtidigt finns det flera invändningar. Coop ska väl stå på oss konsumenters sida? Och hur duktiga är Coop som franchisegivare?
LÄS OCKSÅ: Unik lista: Här är Sveriges 100 mest lönsamma matbutiker
Kartläggningen av de senaste tillgängliga boksluten – som till tre fjärdedelar avser hela eller delar av 2022 – visar att samlade rörelseresultatet i butiksbolagen uppgick till 71 miljoner kronor och att franchisetagarna tog ut över 45 miljoner kronor.
Listan som publicerades i går visar att butiksbolagen bakom Coop Gustavsberg på Värmdö öster om Stockholm och Coop Kärrtorp och Coop Mariatorget i Stockholm delade ut mest pengar till ägarna.
LÄS OCKSÅ: Ekonomiska jättelyftet för Ica Maxi – här är listan med siffror för alla 88 stormarknader
– Medlemmarna borde få veta att vinsten går rätt ner i fickorna på franchisetagarna och inte tillbaka till medlemmarna men jag förstår att det är en stor kommunikativ utmaning för Coop, säger Ulf Johansson.