Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Koncept

Lidl testar nytt koncept i Belgien: ”Varmare ton och mer inspiration” 

Publicerad: 17 December 2020, 08:19

Foto: Lidl

Lågprisjätten provkör nya idéer i Belgien. Det nya butikskonceptet som testas ska ge ett mer ombonat intryck och låta kunderna utforska olika ”eating worlds”.


Det är i staden Lokeren i norra Belgien som Lidl har byggt om en 1 500 kvadratmeter stor butik för att testa ett nytt koncept.

Den nya designen har ett annorlunda kundvarv, indelat i olika ”matvärldar” som ska locka med tips och inspiration.

– Vi har sett att kunderna under de senaste åren blivit mer tidspressade och vill hitta behovsinköpen snabbt. Men de vill samtidigt äta fräscha och hälsosamma matvaror. Med det nya konceptet vill vi testa hur inköpen kan göras effektiva, men samtidigt trevliga och framför allt vara inspirerande, säger Isabelle Colbrandt, talesperson hos Lidl, till Retail Detail.

 Efter entrén till testbutiken kommer kunderna först in till en ”dining world” med snabba alternativ och färdiga måltider. Här finns också grönsaker, frukt och färskt kött tillsammans med vegetariska och veganska sortiment. En avdelning med recept från ”The Kitchen of Lidl” ska inspirera och i en annan del hittar kunderna en juicepress, kylda sallader och färdigrätter tillsammans med smoothies.

Ett utökat butiksbageri och en nötbar ger olika frukostalternativ. Alla frysta produkter och kolonialvaror finns i slutet av kundvarvet, nära utcheckningen, med traditionella kassor tillsammans med sex självskanningsstationer för snabb betalning av mindre inköp.

Konceptets träinredning ska skapa en varmare men samtidigt ljus atmosfär. Butikskonceptet ligger i linje med kedjans målsättning att minska matsvinnet med 50 procent och plastavfallet med 20 procent till år 2025. 

Testet ska pågå i sex månader.

– För tillfället finns inga planer att införa det i andra butiker. Vi vill först testa och mäta effekterna bland kunder och medarbetare, säger Isabelle Colbrandt.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.