Få hela storyn
Starta din prenumeration
Etablering
Publicerad: 18 Februari 2021, 06:56
Hemköp har 198 butiker och närmar sig milstolpen 200. Men vd Simone Margulies ser potential för fler.
Foto: Oskar Omne
Hemköp har accelererat och är uppe i 198 butiker. Men nätverket byggs ut ytterligare. ”Det finns potential att expandera”, säger kedjans vd Simone Margulies till Dagligvarunytt.
Dagligvarunytts granskning av Axfoods tio senaste bokslutskommunikéer visar att Hemköp hade 179 butiker vid utgången av 2015 men sedan dess har beståndet ökat stadigt.
I dag återstår bara två – till milstolpen 200.
– Vi är väl positionerade i bostadsnära lägen och i lägen där folk rör sig, säger Simone Margulies om kartläggningen.
Men utbyggnaden fortsätter alltså och Hemköp har hittills kommunicerat två kommande butiker.
Lundby i Göteborg får en Hemköp i höst – och en öppnas på Kungsholmen i Stockholm 2023.
– Vi bedömer att det finns potential för Hemköp och (systerkedjan) Tempo att expandera i fysisk närvaro för att fortsätta att växa.
Hemköp och handlarna bygger parallellt ut e-handeln och nu finns tjänsten i drygt 50 butiker.
Planen är en fortsatt hög expansionstakt för att möta den stora efterfrågan hos hushållen.
– Att handla i våra butiker och vår e-handel är ett bra komplement, säger Simone Margulies.
Axfoods siffror visar att de handlarägda butikerna inom Hemköp och Tempo växte med 13 respektive 13,2 procent 2020.
Beslutet att etablera ytterligare butiker välkomnas av handlarna.
Cecilia Lindkvist driver Hemköp i Kolbäck och välkomnar kedjans butiksoffensiv.
Foto: Thomas Ohlén
– Det är jätteroligt att det går så bra och att vi växer. Det skapar självförtroende hos handlare och medarbetare. Jag tycker att Hemköp är en jättestark kedja i dag. Vi har vässat oss mycket. Och det känns inte så länge sedan vi var 150 butiker, säger Cecilia Lindkvist som har drivit Hemköp i Kolbäck sedan 1999.
Anders Kullander lämnade Ica och blev handlare inom Hemköp 2014.
Foto: Lars Dahlstrom
Anders Kullander har ett förflutet inom Ica men förverkligade drömmen om att bli handlare genom att ta över Hemköp i Malung på hösten 2014.
2019 fick han dessutom köpa Hemköp i Karlstad av kedjan.
– Det har hänt otroligt mycket de här sju åren. Det är glädjande att Hemköp är på frammarsch och proffsigare i alla led. Huvudkontoret har tagit in duktiga människor från konkurrenter och andra branscher. De har många bra idéer så det är lättare att vara handlare.
Frederik Lutmers (mitten) var först av handlarna inom Hemköp med e-handel.
Foto: Pressbild
Frederik Lutmers blev franchisetagare 2016 på Hemköp i Munkedal och var för övrigt först med e-handel av handlarna.
Nu välkomnar han kedjans planerade offensiv.
– Hemköp är vassare i dag och snabbare på förändringar. Vi ligger rätt i tiden med marknadsplaner och sortiment som eko och veganskt. Det ger bra tryck i försäljningen så det känns bra att vi växer med nya butiker.
2020 198
2019 196
2018 187
2017 187
2016 185
2015 179
2014 179
2013 180
2012 186
2011 183
Fotnot: Antal butiker avser utgången av respektive år. Källa: Axfood
Research och sammanställning: Thomas Ohlén