Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Etablering

Trippeletablering för Eko-kedjan under 2021: ”Mer mogna”

Publicerad: 3 november 2020, 09:48

I dagsläget har Eko-kedjan åtta butiker, den senaste öppnade i Ingelsta utanför Norrköping.

Foto: Lars Welin

Eko Stormarknad skriver kontrakt för ännu ett varuhus – denna gång i Uppsala. Nästa höst kommer kedjan att öppna totalt tre nya varuhus.
– Vi är mer mogna än någonsin att kunna göra detta, säger kedjans vd Ted Bergren.

Ämnen i artikeln:

BergendahlsEkologiskt

JF


Dagligvarunytts systertidning Market har tidigare berättat om att Eko kommer att öppna i Skövde och Linköping under hösten 2021. Nu berättar kedjan att de även kommer att öppna ett varuhus i Uppsala under nästa höst.

Läs mer i tidningen Market: Här öppnar Eko – har sajnat ett tionde kontrakt: ”Kunde inte tacka nej” 

– Det blir en trippeletablering, vilket är helt sjukt för vår del. Vi har en bra utveckling på våra befintliga butiker också. Med det i bagaget så känns det helt fantastiskt att öppna tre under samma period, säger Eko-kedjans vd Ted Berggren.

Det nya varuhuset blir 8 500 kvadratmeter stort och kommer att ligga i Boländerna City i Uppsala.

Etableringstakten på Eko trappas upp. När de för något år sedan sa att de skulle öppna fyra varuhus om året, blev Ted Berggren något nervös.

– Nu har vi flera nya butiker, så vi är vana att bygga och tar med oss duktig personal från butikerna som hjälper till. Vi känner oss mer mogna än någonsin att kunna göra detta. Vi är ett företag som drivs av bra affärer och stora volymer, så vi tycker att det är roligt även om det är en utmaning.

Ted Berggren säger också att det på senaste tiden har funnits fler tillfällen för nya etableringar.

– Det har varit tuffare att få tag i lägen tidigare. Men vi märker att det börjar hända mycket och våt koncept har blivit starkare och bättre. Vi känner oss tryggare i att ta lägena och vilka lägen vi ska ta ta.

Läs mer: Lönsamhetsproblem och en coronasmäll – så gick det för City Gross syskon 

När Eko öppnar nya varuhus brukar de samtidigt lansera nya koncept som även integreras i de övriga butikerna.

– Vi har inget färdigt som ska vara unikt för nästa höst, men när vi kommer dit är jag helt övertygad om att vi har nya inslag i vårt erbjudande.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev