Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag10.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Etablering

Östenssons bygger nytt: ”En butik som kunderna ska älska”

Publicerad: 16 april 2021, 07:50

Anders Lindblom, vd för Östenssons.

Foto: LinusMorales

Den lokala livsmedelskedjan Östenssons etablerar ytterligare en butik, den här gången i Norrköping. ”Vi vill vara en förlängning av kundernas skafferi”, säger vd Anders Lindblom.


Ämnen i artikeln:

AxfoodHemköp

För drygt en månad sedan intervjuades Östenssons vd Anders Lindblom här på Dagligvarunytt.se om butiksetablering nummer elva, i en bostadsnära mobilitetshubb Linköping. Vad han inte nämnde då var att det faktiskt inte fanns någon tionde butik – än.

– Haha, nej, jag ville inte säga något eftersom allt inte var okejat till hundra procent. Men nu är det klart.

Den nya butiken på 2 200 kvadratmeter ska ligga i en naturnära och helt ny stadsdel, Björkalund, i Norrköping och slår upp dörrarna hösten 2022.

– Vi är alltid på jakt efter nya etableringar men vill fortsätta att vara en lokal kedja här i Östergötland, säger Anders Lindblom och förklarar att man väljer sina lägen med omsorg.

– Vi tackar nej till gallerior och externa köpcentrum, alla våra butiker ligger i anslutning till bostadsområden. Vi vill vara nära våra kunder och fungera som en förlängning av deras skafferi. Hos oss veckohandlar man inte utan kommer hellre tre, fyra gånger i veckan.

Hur kommer just den här butiken att skilja sig från andra Östenssons?

– Vi brinner för den lokala maten, det personliga bemötandet och vill att kunderna ska känna matglädje när de besöker någon av våra butiker.

Så här kommer den färdiga butiken att se ut enligt planskissen.

Foto: Pressbild

Men vi sitter inte fast i något rent konceptuellt utan kan ta med oss det bästa från tidigare butiker. Den här butiken bygger vi helt från grunden vilket ger oss möjlighet att satsa fullt ut på den senaste tekniken, ha ett stort miljötänk och samtidigt kunna skruva lite på känslan, säger Anders Lindblom.

Vilken känsla?

– Det ska vara varmt, välkomnande och tillgängligt – en butik som kunderna kommer att älska.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

AxfoodHemköp

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.