Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag25.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Etablering

Nu gör Hemköp comeback – efter ofrivilliga pausen: ”Fantastiskt fin butik”

Publicerad: 23 Februari 2021, 13:39

Malin och Hans Roosmark nyöppnar Hemköp Sjöbergshallen i Sollentuna.

Foto: Hemköp

Hemköp Sjöbergshallen stängde på hösten 2019. Nu gör butiken comeback – i en nybyggd fastighet. ”Det blir fantastiskt bra”, säger handlaren Hans Roosmark.


Ämnen i artikeln:

Hemköp

Dagligvarunytt har tidigare berättat att Hemköp Sjöbergshallen i Sollentuna norr om Stockholm tvingades ”pausa” sin verksamhet i september 2019 eftersom nya fastighetsägaren skulle bygga om det lilla centrumet.

På torsdag morgon nyöppnar butiken igen.

– Vi har fått en fantastiskt fin och luftig lokal, säger Hans Roosmark till Dagligvarunytt medan han och hustrun och kompanjonen Malin och alla medarbetare fyller hyllorna och de energisnåla frysarna och diskarna varor inför invigningen.

Hemköp Sjöbergshallen har knappt 600 kvadratmeter säljyta och det är ungefär 50 mer än tidigare.

Färskvaruinriktningen är tydlig  och kompletteras med en halvmanuell disk.

– Dessutom satsar vi på ett brett sortiment av ekologisk mat.

Matsvinnet ska minskas genom noggranna beställningar och varor med kort datum sätts ned i pris.

Butiken hade tidigare ett samarbete kring mat som inte kan säljas.

– Tanken är att vi ska återuppta det, säger Hans Roosmark.

Sjöbergs centrum omges av villor, radhus och bostadsrätter.

Tack vare omgörningen finns numera även studentlägenheter.

– Upptagningsområdet är intressant så jag har stora förhoppningar om att vi ska lyckas. Samtidigt gäller det att få kunderna att byta inköpsmönster och komma tillbaka till oss. Många har ju handlat någon annanstans de knappt ett och ett halvt år vi har haft stängt.

Hemköp Sjöbergshallen har värvat 17 medarbetare varav fyra avdelningsansvariga med lång branscherfarenhet.

Deltidsanställda har rekryterats från närområdet och många saknar butikserfarenhet.

– Det har vi gjort för att hjälpa ungdomarna att få en fot in i branschen. Vi som handlare har ett ansva. Vi ser bara fördelar för oss och dem, säger Hans Roosmark.

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Hemköp

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.