Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Etablering

Lidl expanderar till nytt område – kan nå fler kunder: ”Efterlängtat”

Publicerad: 8 september 2022, 11:17

Distrikschef Amanda Eriksson, butikschef Erika Sjögren och försäljningschef Christian Pantung klipper bandet.

Foto: Press

I dag öppnar Lidl en butik i ett för kedjan nytt område. Mölnlyckebutiken är helt nybyggd enligt kedjans nya butikskoncept. Kedjan ser potential att nå fler kunder. ”Tidigare har det bara funnits högprisbutiker i området”


Ämnen i artikeln:

Lidl

Lågprisaktören Lidl fortsätter att expandera i Sverige och öppnar nu i ett för kedjan nytt område. Butiken i Mölnlycke är helt nybyggd och får en försäljningsyta på 1 100 kvadratmeter. 

– Vi har under en längre tid letat efter det rätta läget i området. Tidigare har det bara funnits högprisbutiker i området, vilket lett till att Mölnlyckebor behövt åka långt för att handla hos oss. Nu har vi kunnat öppna på en perfekt plats där våra kunder dessutom kan passa på att göra andra ärenden när de handlar, säger Christian Pantung, som är försäljningschef på Lidl Sverige i en kommentar. 

Butiken har 29 anställda och kommer att erbjuda kunderna ett stort utbud av bland annat färsk frukt och grönt, kött från Sverige och delikatesser från hela världen. 

Den nya butiken ligger i en så kallad 3D-fastighet, en byggnad där våningsplan inom samma fastighet kan ha olika ägare. 

– Det här är en mycket efterlängtad butiksöppning för oss men framför allt för våra kunder. Från start har vi, tillsammans med övriga fastighetsägare, fått möjligheten att vara med och utveckla fastigheten, allt från utformningen av butiken till gemensamma ytor för personalen, säger Christoffer Wennergren som är fastighetschef på Lidl i en kommentar. 

Dagligvarunytt kunde i samarbete med undersökningsföretaget GFK berätta att Lidl lockade procentuellt flest nya köpare relativt maj-juli för ett år sedan.

LÄS OCKSÅ: Exklusiva kundsiffror kedja för kedja – här är vinnarna och förlorarna när priserna skenar 

Det senaste bokslutet visade också en stark tillväxt i år och ifjol. Och den drivs nästan helt av att Lidl lyckats locka fler kunder till de befintliga butikerna. Den tidigare snabba butiksexpansionen har däremot slagit av på takten. 

– Vi vill öppna sex till åtta butiker per år så takten just nu är för låg. Men det handlar mycket om tillfälligheter som att hitta bra lägen. Idag har vi 203 butiker men ser på sikt en potential att komma upp i 300 butiker, sade kedjans Sverigechef Johan Augustsson till DI. 

Butiken i Mölnlycke blir kedjans 204:e butik. 

Ellen Larsson

Reporter

ellen.larsson@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Lidl

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev