Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Etablering

Lågprisutmanaren öppnar ny butik: ”Vi har hittat en lucka”

Publicerad: 29 Mars 2021, 07:17

Grundaren Fredrik Jakobsson öppnar en tredje Superspar-butik i Nässjö.

Superspar öppnar sin tredje butik – i Nässjö. ”Vi är ett möte mellan svenskt och utländskt, som hybrid är det få som slår oss”, säger grundaren Fredrik Jakobsson.


Uppstickaren Superspar startade i höstas med två butiker, i Borås och Jönköping. Nu öppnar lågprisaktören snart sitt tredje läge i Nässjö.

– Vi tar över lokalerna i Nässjö den 1 april och räknar med att öppna i början eller mitten av maj.

Det säger grundaren Fredrik Jakobsson som står bakom satsningen – en veteran inom lågprishandel som 2017 tillsammans med kompanjoner sålde gränshandelskedjan Eurocash till Axfood.

Fredrik Jakobsson menar att han hittat en lucka på marknaden med ett koncept som bygger på tre delar:

• Säljytan. Superspar-butikerna har en bruttoyta på runt tusen kvadratmeter, ett format som i dag möter ett stort utbud.

– Nya butiken i Nässjö har en säljyta på 800 kvadratmeter, det är det tredje gamla Netto-läget som vi tar över. Jag får flera samtal i veckan och erbjuds otroligt många lokaler, fastighetsägarna måste få in nya verksamheter. Större format, säg som för en Willys på runt tre tusen kvadratmeter, är nästan omöjliga att hitta eller få bygglov för.

• Enkelheten. Att kunna öppna och driva butiker med enkelhet och låga kostnader ser Fredrik Jakobsson som en stor fördel.

– Superspar är inga komplicerade butiker. Vi behöver i stort sett en lokal och en skiljevägg mellan butiken och lagret.

• Sortimentet. Ungefär hälften av Superspars sortiment består av utländska varor. 

– Men vi vänder oss inte bara till invandrare, utan till fler. Det här är varor som attraherar många, i dag är det nästan helt uppdelat mellan renodlade invandrarbutiker och ”vanliga” butiker. Det är svårt att vara bättre på ett helt utländsk sortiment, men som hybrid där svenskt möter utländskt är det få som slår oss, säger Fredrik Jakobsson.

Hur har det gått för butikerna i Borås och Jönköping så här långt?
– I Borås helt enligt förväntan. Här fanns en Netto tidigare och lokalen hade stått tom i sju månader, men vi har lyckats vinna tillbaka kunderna. Och det skett helt utan marknadsföring. 

I Jönköping har det varit motigare för Superspar.

– Här har det tyvärr varit lite sämre. Det är ett bra läge mitt i centrum, intill Resecentrum. Här har funnits butik sedan 1960-talet, före Netto var det Ica. När jag tittade på lokalerna i maj reagerade jag för pulsen och kundströmmarna, men precis när vi öppnade kom den andra coronavågen och allt tvärdog. Därför är det tufft i Jönköping, till exempel kan vi inte riktigt hålla det färskvarutryck som vi vill, säger Fredrik Jakobsson.

Hur ser du på framtiden?
– Vi siktar på att öppna fler butiker och när det här eländet är över ska vi satsa på kampanjer och reklam igen. Det är inte meningsfullt i dagsläget att bränna pengar på marknadsföring, men mycket sker via mun-till-mun. Vi har ett starkt format och ett väldigt fint team. Och alla som känner mig vet att jag vill framåt, att starta nya butiker är bland det roligaste jag vet.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.