Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Etablering

Kraftansträngning krävs för att dra nytta av satsningarna: ”Handeln måste steppa upp”

Publicerad: 29 november 2021, 09:35

Bild 1/3  

Foto: Roland Magnusson

Enorma investeringar planeras – men bilden av möjligheterna i norr behöver nyanseras. ”Det krävs 'mottagarkapacitet' för att skapa långsiktiga effekter”, säger handelsexperten Fredrik Bergström. Linda Nilsson, vd på Norrbottens handelskammare, konstaterar att handeln måste ”steppa upp”.


Kommande investeringar i norra Sverige summeras till cirka 1000 miljarder kronor.

– En del har börjat genomföras, annat är idéer som behöver realiseras, säger Fredrik Bergström, analytiker och affärsområdeschef hos konsultföretaget WSP.

Han betonar att kraften i investeringar behöver delas upp i en direkt och en långsiktig effekt.

– Den direkta skapas av hantverkarna som bygger och den positiva injektion som skapas i andra delar av näringslivet. De långsiktiga effekterna får fäste när familjer flyttar in, företag nyanställer och satsningar på infrastruktur genomförs, säger han och hissar varningsflagg:

– I norr ser jag en viss risk för en ”fly in, fly out-effekt”.

LÄS OCKSÅ: Handeln växlar upp inför miljardregnet över norra Sverige: ”Vi är laddade” 

Fredrik Bergström hänvisar till WSP-rapporten ”Regionernas kamp”, där årets upplaga har särskilt fokus på industrisatsningarna i norra Sverige.

– Vi använder begreppet ”mottagarkapacitet”, det som krävs för att kunna kapitalisera på satsningar. För att skapa långsiktiga effekter behöver orter också vara attraktiva genom bra bostäder, infrastruktur och ett bra företagsklimat – då finns förutsättningar för spinoff-effekter och nya butiker som är långsiktigt lönsamma.

Fredrik Bergström konstaterar att det i dag finns ett stort intresse för investeringar i norra Sverige, bland annat tack vare billiga bostäder och en växande klimateffekt, men pekar samtidigt på en faktor som kommer att avgöra stora delar av de framtida satsningarna:

– Billig och stabil el är en nyckelfaktor och hittills har det varit så i norr. Nu tenderar den att bli dyr och svajig.

Linda Nilsson, vd på Norrbottens handelskammare, konstaterar att utmaningarna som väntar såväl kommuner som företag i Norrbotten är i huvudsak två: kompetensförsörjningen och utbyggnaden av infrastruktur som el och transporter.

I kölvattnet av de stora industriinvesteringarna kommer förfrågningar från hela världen om att etablera sig i norra Sverige, enligt Norrbottens handelskammare.

– Det gäller främst tjänsteföretag, säger Linda Nilsson.

– Vi kommer säkert att dra till oss en mängd globala stjärnor men parallellt krävs utbyggnad av bas-service som handel och krogar för att vi ska bli attraktiva och får behålla de som flyttar hit.

Linda Nilsson framhåller Haparanda-Torneå-området som ”jätteviktig som knutpunkt för handeln i norr”.

– Företagen måste även vara attraktiva som arbetsgivare, detta gäller inte minst handeln som behöver steppa upp för att behålla unga människor.

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.