Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Etablering

Här är Icas nya gränssatsning: ”En hybrid som lockar med pris- och serviceupplevelser”

Publicerad: 3 september 2021, 10:32

De är på gång. I oktober slår Victor Andersson och Linnéa Aktanius upp dörrarna till den sprillans nya Ica-butiken i värmländska Charlottenberg.

Foto: Pressbild

Tidigare har de åkt runt och talat om hur andra bäst ska driva sina butiker, nu öppnar de snart en egen. ”Äntligen”, säger handlaren Victor Andersson, som ska driva nya Ica Supermarket i Charlottenberg tillsammans med sin sambo Linnéa Aktanius.


Ämnen i artikeln:

Ica SupermarketIca SverigeGränshandelIca Gruppen

Fredagen 29 oktober slår dörrarna upp till Ica Supermarket i det värmländska gränshandelsområdet Charlottenberg. Butiken skulle egentligen ha öppnats redan i våras men på grund av coronapandemin har datumet skjutits fram.

Den nya butiken blir en slags återkomst för Ica, som lade ner sin butik i centrum 2007.

Paret som ska driva butiken heter Victor Andersson och Linnéa Aktanius, som för bara ett par veckor sedan lämnade Stockholm för att flytta upp till Arvika.

– Nu är vi äntligen i gång på riktigt, säger Victor Andersson och förklarar att båda två är lika engagerade i butiken, även om det än så länge bara är han som är handlare rent formellt. 

Handlare Victor Andersson ska driva nya Ica Supermarket i Charlottenberg tillsammans med sin sambo Linnéa Aktanius.

Foto: Pressbild

Själv har han lång bakgrund inom Ica, trots sin unga ålder på 30 år.

– Min pappa Boo Andersson öppnade Sveriges första Ica Maxi-butik i Linköping när jag var liten så där är jag mer eller mindre uppvuxen och har haft många olika roller.

Under de senaste tre åren har han arbetat på Icas huvudkontor i Solna, bland annat som regionchef inom butikskonsult.

– Men målet har hela tiden varit att bli handlare.

Linnéa Aktanius har även hon bakgrund inom Ica, såväl från Ica Maxi i Nacka som från huvudkontoret.

– Vi har båda två jobbat som konsulter och hjälpt handlare och butikschefer med alla utmaningar som de har i driften. Vi har säkert varit 80-90 dagar om året i butik för att hjälpa dem att bli bättre och att jobba smartare.

Hur känns det att ni ska göra det själva nu då?
– Betydligt lättare! Som konsult kan man bara försöka påpeka saker och inspirera och sedan hoppas att det funkar, nu det här blir mycket roligare, att få se resultat över tid och att växa tillsammans med andra.

Medarbetarna är redan rekryterade och klara.

– Vi hade 600 sökande till 30 tjänster och har kokat ihop ett fantastiskt team, säger Victor Andersson och förklarar att service kommer att vara butikens ”usp” – alltså det man framför allt konkurrerar med.

– Allt annat i ett butikserbjudande kan vara ganska lika men en riktigt bra serviceupplevelse kan du inte kopiera och det ska vi jobba jättemycket med.

Vad betyder det rent konkret?
– Att vi ser människan och är genuint intresserade av vad han eller hon ska laga för mat och och där vi tipsar och inspirerar hela vägen till bords. Det handlar om att ge av sig själv och av sin tid – och att inse att det är tack vare kunden vi alls har ett arbete.

Konkurrensen inom gränshandeln i Värmland är ju ganska tuff. Hur ska ni ta den matchen?
– De andra aktörerna är faktiskt inte så billiga som man kan tro. Ser man på hela kvittot och inte bara enstaka varor så kommer vi att vara bättre. Vi erbjuder inte bara en serviceupplevelse utan även en prisupplevelse, säger Victor Andersson.

Han är dock noga med att påpeka att butiken inte enbart riktar sig till norska kunder; kommunen har ändå 8 000 invånare som inte haft någon Ica fram tills nu.

– Alla ska känna sig lika välkomna. Det här är en hybrid med rationellt tänk och ett fullsortiment med stort fokus på färskvaror, vilket passar bägge målgrupper.

Utanför butiken finns 600 parkeringsplatser, 20 laddstolpar och en returstation där man bara häller in alla tomglas och burkar. Och till skillnad från andra och mer utpräglade gränshandelsbutiker, ska man inte ha ett berg av drycker först utan en inbjudande frukt- och gröntavdelning följt av en öppen planlösning där man ser hela vägen ned till den manuella kött- och delidisken. 

Rent privat då – hur trivs ni med att plötsligt ha blivit värmlänningar?
– Haha, jättebra! Tempot är lugnare, här är inga bilköer på vägen till jobbet och folk är väldigt trevliga och tar sig mer tid att prata än i Stockholm.

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News