Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Etablering

Foodora expanderar: ”Nu blir Norden lite mer rosa”

Publicerad: 12 augusti 2021, 08:42

I höst ska fler Foodora markets etbleras i snabb takt, kedjan ska växa från 20 till 50 butiker.

Foto: Pressbild

Q-handelsföretaget Foodora tar ett starkare grepp om den nordiska marknaden och etablerar ett 30-tal nya matbutiker i höst. ”De fyller ett behov som ingen spelare tidigare har mött”, säger koncernchefen Hans Skruvfors.


Ämnen i artikeln:

Distributionskedjan

I dagsläget finns det 20 Foodora Markets i Norden. Det handlar om en hybrid mellan en fysisk och digital butik som erbjuder snabba hemleveranser av mat och dagliga konsumentprodukter sju dagar i veckan.

Nu meddelar företaget att man lägger in en högre växel och siktar på närmare 50 så kallade innan årets slut.

– Vi leder förändringen framåt och skapar framtidens dagligvaruhandel. Vi har upprättat en bra och effektiv plan som nu genomförs i hög hastighet för att befästa vår position, säger koncernchefen Hans Skruvfors i ett pressmeddelande.

Omkring 25 procent av befolkningen i Sverige, Norge och Finland ska då ha möjlighet att beställa från en Foodora market, enligt företagets egen uppskattning.

– Vi har redan en stor bas aktiva kunder runt om i Norden som är vana vid snabba hemleveranser av restaurangmat. Utöver det har vi redan en befintlig budflotta på plats. Nu blir Norden lite mer rosa inom några månader, säger Hans Skruvfors.

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Distributionskedjan

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.