Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Etablering

Fastighetsägaren om Costcos etablering: ”Mer än en traditionell stormarknad”

Publicerad: 23 Mars 2021, 16:20

Jan Björk, vd Trophi Fastigheter.

Costco slår upp portarna för sitt första varuhus i Skandinavien i Arninge nästa år. Här berättar Jan Björk, vd Trophi Fastigheter, om hur planen ser ut. ”En väldigt stor butik”, säger han.


Efter en lång tids spekulationer stod det tidigare i dag klart att amerikanska lågprisjätten Cosco gör entré i Sverige nästa år.

Planen är att Costcos varuhus öppnar i Arninge utanför Stockholm till hösten 2022. Det framgick av ett pressmeddelande från Trophi Fastigheter.

– Etableringen har varit klar sedan i höstas. Det här är en typ av projekt som tar sin tid, men det har inte varit någon process som pågått under flera år. Vi jobbade igenom huvuddelen under 2020, säger vd Jan Björk till Dagligvarunytt.

Hur har du upplevt förhandlingarna?
– Det har varit väldigt bra och målinriktade diskussioner från båda håll. Detta är ju också Costcos första etablering i norra Europa och det har varit viktigt för dem att sätta detta på plats.

Du skriver i pressmeddelandet att Costcos ”målsättning” är att öppna i Arninge nästa höst. Är det påskrivet och klart?
– Ja, alla papper för etableringen är klara, det vi menade med den formuleringen och att detta är en målsättning tidsmässigt. Det som styr tiden är byggnationen. Vi hoppas ha bygglovet klart om ungefär en månad och sedan ska Costco gå igenom de exakta anpassningar de vill göra.

Är fler Costco-varuhus på gång i Sverige?
– Ja det tror jag, men det är min egen bedömning och inget jag stämt av med Costco. Jag tror att de är intresserade av fler etableringar i Norden. Sedan blir det antagligen inte så många eftersom det handlar om så stora varuhus. 

Storformat: Costco ska öppna ett varuhus på 13 000 kvadratmeter i Arninge.

Hur kan detta sättas in i ett sammanhang, varför väljer Costco att ta avstamp i Sverige?
– Jag tror de ser Sverige som en naturlig startpunkt för en expansion i Skandinavien och norra Europa, trots stora marknader som Tyskland och Polen. Sverige är det största landet i Skandinavien och jag är övertygad om att Costco inte bara etablerar ett brohuvud i Sverige för att känna av och ta beslut i ett senare skede, utan att det finns en expansionsplan redan nu.

Hur kommer varuhuset att se ut, vad kommer kunderna att mötas av i Arninge?
– Detaljerna känner jag inte till än så länge, men kunderna kommer helt klart att mötas av en väldigt stor butik – varuhus på 13 000 kvadratmeter byggs inte så ofta. Här kommer att finnas både dagligvaru- och sällanköpshandel, med mat och bland annat apotek och optiker. Costco säljer också säsongsvaror, så här års till exempel trädgårdsmöbler och utomhusgrillar, säger Jan Björk och fortsätter:

– En Costco innehåller betydligt mer än en traditionell svensk stormarknad. Till exempel finns också funktioner på utsidan, som däcksverkstad. Kunderna kommer att uppleva en butik med väldigt stora volymer och väldigt stora mängder varor.

Hur tänker Costco kring sortimentet?
– Deras grundkoncept är att ha färre varor, men i stora volymer. Det syns i deras butiker utomlands att de väljer produkter av bra kvalitet och i stället för att erbjuda 25 varianter så väljer de ut en, som de med sina extrema skalfördelar kan sälja till ett väldigt bra pris.

– Sedan är de ett medlemskoncept, vänder sig till både konsumenter och företag och skapar också lojalitet genom medlemskapet, säger Jan Björk.

Costco etablerar sitt nya varuhus i Arninge Station, en del av handelsplatsen i Arninge, i Täby i norra delen av Storstockholm.

 

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.