Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Etablering

För Dagligvarunytt berättar representanter från Wolt, Foodora och Vembla om hur de utmanar de traditionella dagligvaruaktörerna på den svenska marknaden.

Deras mål – att äta andelar av Ica, Coop och Axfood: ”En dinosauriesektor”

De öppnar butiker på löpande band och är fast beslutna att tugga i sig några procent av marknaden. Möt Wolt, Vembla och Foodora – tre av bolagen som erbjuder blixtsnabba leveranser av dagligvaror:
✓ Så snabbt öppnar de en ny darkstore.
✓ Antal butiker i dag och expansionsplanerna 2022.
✓ Visionerna – ska leverera allt, till alla, inom 30 minuter.
✓ Kaxiga tillväxtmålen: ”Vi ska omsätta flera miljarder”.

Publicerad: 1 december 2021, 08:42

Barbara Taltavull

Reporter

barbara.taltavull@bbm.bonnier.se

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@bonniernews.se

Vembla drog i gång sin första darkstore för expressleveranser i augusti i år, på Östermalm i Stockholm. I oktober var det dags för butik nummer två, den här gången på

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Tidning direkt i brevlådan, 39 nr per år
Aktuell överblick, fördjupning och insyn i svensk och utländsk dagligvaruhandel.

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

Dark stores

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev