Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Etablering

Bekräftat: Lågprisjätten bryter in – Costco till Sverige hösten 2022

Publicerad: 23 Mars 2021, 12:57

Costco öppnar i Sverige hösten 2022, skriver fastighetsägaren Trophi.

Foto: Susan Berzelius

Amerikanska lågprisjätten Costco ska öppna sitt första lågprisvaruhus i Skandinavien i Arninge utanför Stockholm. ”Vi är mycket stolta över att få välkomna världens tredje största detaljhandelskedja”, säger fastighetsägaren Trophis vd Jan Björk.


Det har spekulerats länge om att Costco skulle vara på väg till Sverige. 

Nu berättar fastighetsägaren Trophi Fastighets AB att Costco Wholesale under hösten 2022 räknar med att öppna en butik på drygt 13 000 kvadratmeter.

– Vi är mycket stolta över att få välkomna världens tredje största detaljhandelskedja till deras första etablering i Skandinavien, säger Jan Björk i ett pressmeddelande.

Arninge har tidigare nämnts som tänkbart alternativ.

– Costco är mycket glada över att kunna erbjuda vårt koncept med medlemskap till Täby och den bredare marknaden i hela Stockholmsregionen inom en snar framtid. Vi kommer att erbjuda konsumenterna ett brett utbud av kvalitetsprodukter och tjänster till låga priser, skriver Trophi i pressmeddelandet och citerar en talesperson hos Costco.

Costco, vars verksamhet är medlemsbaserad, har över 800 varuhus världen över, varav 500 i USA. Företaget har också verksamhet i flera europeiska länder, bland annat på Island, där butiken kompletterats med ett apotek.   

– Jag är övertygad om att de är intresserade av fler etableringar i Norden, rimligtvis huvudstäderna och Göteborg och Malmö. Sedan kanske max två butiker till i Stockholm om några år, säger Jan Björk.

Nyligen tilltog spekulationerna när Costco rapporterades ha varit i kontakt med Läkemedelsverket om vilka regler som gäller för att etablera apotek i Sverige. 

Jonas Arnberg, vd för HUI Research, kommenterade då till Apoteksmarknaden:

 – Parallellt med den snabba digitaliseringen ser vi också en stark trend att lågpris växer och blir både större och mer lönsamt. Det skulle innebära att de kommer in i Sverige med ganska bra tajming om de etablerar sig nu, och det låter inte helt orimligt att de skulle vara på gång.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.