Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Butiksinspiration

Tre trender för framtidens matbutik: Smart hållbarhet, uppkopplad hälsa och vi-känsla

Publicerad: 8 Februari 2021, 08:51

Foto: lechatnoir/Gettyimages

Hur påverkas utformningen av framtidens matbutiker av coronapandemin? Frågan går till Richard Kylberg, en internationell auktoritet inom retaildesign som driver designbyrån Blink.


Under pandemin har designbyrån Blink arbetat med uppdrag för internationella retailers över hela världen.

– Jordens befolkning har genomgått ett kollektivt trauma. Konsumenter har påverkats på djupet och delvis omvärderat sin värdegrund och vad som är viktigt i livet. Samtidigt har det virtuella livet blivit vardag och vi har lärt oss nya sätt att förhålla oss till platser, som var och hur vi arbetar och lever, säger Richard Kylberg.

Här är tre globala konsumenttrender som han definierar som vägledande inför framtidens handel:

Smart hållbarhet

Konsumenters ökade medvetenhet och den transparens som digitaliseringen medför gör att retailers måste gå ännu längre och bredare i sitt hållbarhetstänk. 47 procent av deltagarna i en färsk konsumentundersökning säger att de helst handlar i en butik som stöttar ett högre syfte och de själva tror på.  

Möjlighet: Smart hållbarhet innebär ett partnerskap och mentalt kontrakt mellan retailers, leverantörer och även konsumenter. Bra exempel på detta är nya Ica Maxi Visby med målsättningen att minska matsvinnet med 50 procent till år 2025. Ett helhetstänk där man ser över hela värdekedjan – från jord till bord och till jord igen.   

Uppkopplat välmående

Pandemin har fått konsumenter att reflektera över hur de mår, både fysiskt och mentalt, 59 procent säger att fysisk träning har blivit viktigare för dem under pandemin. Vi har även börjat koppla upp oss mot olika typer av hälso-tech. I dag har vi alla tillgång till detta i fickan, exempelvis de stegräknare och hälsoappar som ligger förinstallerade i mobilen.

Möjlighet: Bli en del av dina kunders uppkopplade välbefinnande-resa, inte bara vad gäller mat och hälsa utan i ett bredare perspektiv. Var en coachande kompis utan pekpinnar. Dina kunder behöver få släppa loss och unna sig livets goda efter pandemin – och ibland kan en kaka till vara bra för välbefinnandet.

Verktyg för vi-känsla

Under pandemin har vi varit ensamma tillsammans. 41 procent av konsumenterna säger att de nu känner mer samhörighet med sina närmaste grannar. Många har lärt sig att ”hänga digitalt” med allt från jobbmöten till fika och sällskapsspel på olika plattformar. Det har blivit viktigare att känna tillhörighet och gemenskap; det lokala och autentiska har fått ett uppsving.

Möjlighet: Se din handelsplats som hubben för ett lokalt ekosystem. Bra exempel på detta är franska Metro. I deras butik i Melun kommer 60 procent av färskvarorna från 100 lokala producenter inom 50 kilometers radie från butiken.

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.