Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Butiksinspiration

Traditionell julmat på bordet – när svenskarna stannar hemma

Publicerad: 27 November 2020, 10:44

Svenskarna planerar att fira en traditionell jul hemma, visar Livsmedelsföretagens undersökning.

Det blir en jul hemma i år och det blir julmat på bordet som är mer traditionell än vanligt men ändå med en twist. Det spår Livsmedelsföretagen i årets julmatsrapport. ”Behovet av vardagseskapism är större än någonsin”, säger kommunikationschefen Jimmy Sandell.


Ämnen i artikeln:

Livsmedelsföretagen

Branschorganisationen Livsmedelsföretagen har ända sedan 2012 genomfört en årlig undersökning om hur svenskarna äter, dricker och firar jul. Via Demoskop låter man över 1 000 personer över hela landet svara på frågor som ”Vilken är din absoluta favoriträtt på julbordet?” och ”Kommer du förändra dina vanor den här julen och i så fall hur?”

Årets julmatsundersökning, som presenterades vid en digital pressträff i går, visar att bara en av sex personer ska fira med andra än den närmaste familjen. Och att sju av tio kommer att anpassa handlingen av julmaten genom att exempelvis handla vid andra tidpunkter eller köpa maten på nätet.

– Det är en naturlig konsekvens av coronarestriktionerna, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.

Undersökningen visar även att det är få som kommer att äta julbord på restaurang i år men att det är desto fler som tänker beställa hem hela eller delar av julbordet från en restaurang, catering- eller matkasseföretag.

– Hela fem procent planerar att göra det medan det tidigare år knappt varit mätbart. Även om det fortfarande är en liten andel så är det ännu ett exempel på att coronakrisen accelererar vissa konsumentbeteenden.

Årets undersökning visar på ett fortsatt stort intresse för svensktillverkad och högkvalitativ mat och dryck i kris- och högtider. Att maten är svensk är viktigt för drygt hälften av intervjupersonerna medan fyra av tio månar om att den ska hålla extra hög kvalitet.

– Däremot är nyttigheten inte en särskilt prioriterad fråga. Prislappen spelar inte heller så stor roll, säger Jimmy Sandell, som tror att vi just i år har ett extra stort behov av att få äta gott och bara njuta tillsammans med nära och kära.

Bild 1/1  Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.

Andra insikter från Livsmedelsföretagens undersökning är att julskinkan står sig som julbordets favorit, följt av Janssons frestelse och sill. Liksom att julmusten är ohotad som julens favoritdryck men alltmer utmanas av den alkoholfria ölen.

Och den gäst som svenska folket helst vill se vid sitt julbord heter Anders Tegnell.

– Även om jag tror att de flesta helst av allt skulle vilja slippa prata mer om coronamutationer, smittspridningsteorier eller ytterligare restriktioner, kan jag förstå att man gärna skulle bjuda in årets i särklass mest omtalade svensk till sitt julbordsfirande, säger Jimmy Sandell.

Under pressträffen visades även ett antal nya julmatsprodukter från Livsmedelsföretagens medlemmar upp. Bland dessa kan nämnas mandarin- och pepparsill, vegansk kaviar gjord på röd tång och vällagrad julmust som legat på fat i fyra år.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Livsmedelsföretagen

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.