Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Butiksinspiration

Succé för tyst timma i butik - nu utökar kedjan

Publicerad: 13 Oktober 2020, 07:41

Brittiska marknadsfyran Morrisons har gjort succé med sin ”tysta timma”.

Foto: Pressbild

När brittiska Morrisons-kedjan införde en tyst timme i butikerna varje lördag blev succén total. Nu kopieras upplägget även på söndagar.


Det var efter ett initiativ från familjer med barn med autism som Morrisons 2018 beslutade att testa en ”tyst timme” i några av sina över 400 butiker i Storbritannien. Försöket blev så uppskattat att det senare infördes i samtliga av kedjans butiker. Under den första öppningstimmen på lördagar dimmar man belysningen, stänger av musiken, undviker allmänna utrop, stänger av elektroniska ”blipp”-ljud och minimerar förflyttningar av kundvagnar och -korgar.

Uppskattningen från kunderna har varit så stor att Morrisons sedan i söndags beslutat att även införa en ”tyst timme” på söndagar.

– Vi har fått så mycket positiv respons från våra kunder kring ”tysta timmen” att vi nu utvidgar den till att gälla även söndagar, säger Morrisons vd David Potts.

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.