Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag25.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Butiksinspiration

Snart rullar sex miljoner semlor ut från butiksugnar och bagerier

Publicerad: 15 Februari 2021, 07:03

City Gross bjuder på semmelbuffé i år. Vad sägs om choklasbollssemla, munksemla eller kanelsbullssemla?

Foto: Pressbild

För alla bagare, konditorer och inte minst alla älskare av semlor infaller årets högtidsdag, fettisdagen, i morgon. Fettisdagen är den dag då minst varannan svensk äter en kardemummabulle med mandelmassa och grädde. Totalt beräknas bagerier och dagligvaruhandel att sälja sex miljoner semlor just denna dag.


Ämnen i artikeln:

City Gross

I år infaller fettisdagen den 16 februari. Under fettisdagen förra året åt 54 procent av svenska folket minst en semla den dagen. 35 procent av dem som åt en semla blev bjudna på jobbet.

Semlan kallas inte sällan bageribranschens livboj efter den utmanande perioden efter jul och nyår. I år är liknelsen ännu mer aktuell då pandemin slagit hårt mot branschen.

– Det finns en stor oro hos bagerierna att fettisdagen i år blir ett hårt slag mot branschen då färre företag som brukar köpa semlor till arbetsplatsen inte gör så när personalen jobbar hemifrån, säger Martin Lundell som är vd för branschorganisationen Sveriges bagare och konditorer.

City Gross bagerier har förberett dagen länge och står redo att ta emot alla semlesugna kunder i morgon, tisdag.

– Vi är glada att kunna berätta att det blir semmelbuffé även i år, säger Teddy Martinsson, kategorichef på Bergendahls Food.

I år har City Gross kunder elva olika sorters semlor att välja mellan. Vad sägs om exmpelvis chokladbollssemla, nutellasemla eller en semmelmunk?

– Det här är helt klart en av bageriernas mest hektiska tider på året. Förra året sålde vi över 900 000 semlor i våra butiker, säger Teddy Martinsson.

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

City Gross

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.