Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Butiksinspiration

Skenande livsmedelspriser får butik att ta till nya grepp: ”Vi behöver hjälpa kunden i detta läge”

Publicerad: 9 september 2022, 11:47

Foto: Ica Supermarket Trelleborg

Matpriserna väcker starka känslor bland många konsumenter. För att förklara vad det är som händer har Ica Supermarket i Trelleborg tagit ett innovativt grepp. ”Vi behöver helt enkelt hjälpa kunden ännu mer i detta läge”, säger handlaren Anders Hasselblad


Ämnen i artikeln:

Ica SupermarketMatpriserLivsmedelspriser

Förutom mejeriprodukterna som gått upp omkring 30 procent under året så har det galopperande priset på kaffe varit omdebatterat i många livsmedelsbutiker. För Ica Supermarket i Valengallerian i Trelleborg har prisstegringen lett till att butiken jobbar aktivt med exempelvis gavlar som förklarar prisläget. 

LÄS OCKSÅ: Unika siffror kedja för kedja – här är kundernas nya favoriter när priserna rusar: ”Inte oväntat” 

– Nu inför inflationen och allt som vi står inför pratar vi mycket om priser naturligtvis. Att kaffe blivit så dyrt talar ofta kunderna om. Men är kaffet så dyrt egentligen, frågade jag på vårt interna möte, säger handlaren Anders Hasselblad till Dagligvarunytt. 

Butiken räknade ut att det går 72 koppar på ett paket Zoegas och byggde upp en gavel med lika många kaffekoppar tillsammans med skylten: Vad kostar ditt kaffe?
Kaffet visade sig kosta 0,89 kronor per kopp, med dagens ordinarie pris i butiken.

Foto: ICA supermarket Trelleborg

– Man hör att alla säger att något blivit dyrt. Och det har det ju, men i förhållande till att gå och fika och köpa en kopp kaffe för 49 spänn så är det inte så dyrt. I bland behöver man skapa de här reflektionerna i butiken. Nu mer än någonsin, säger Anders Hasselblad. 

Butiken jobbar även med sambandsexponeringar med kakor till kaffet med Icas egna märkesvaror. 

Sambandseponering med EMV-produkter som passar till kaffet.

Foto: ICa Supermarket Trelleborg

Ica Supermarket i Trelleborg försöker inspirera kunderna att göra mer själva på flera sätt. 

– Vi lyfter fram mycket EMV-varor nu. När vi tar fram recept berättar vi vad det kostar per portion. Och 25 kronor, vad är det jämfört med att gå ut och äta. Vi behöver helt enkelt hjälpa kunden ännu mer i detta läge, säger Anders Hasselblad.

LÄS OCKSÅ: Fredrik Svedjetun: ”Branschen kläms i ett skruvstäd om matpriserna – nu krävs en mer aktiv kommunikation” 

Ellen Larsson

Reporter

ellen.larsson@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev