Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Butiksinspiration

Så styr de premiumsegmentet i dyrtider: ”Verkar fungera”

Publicerad: 10 oktober 2022, 11:56

Arkivbild.

Foto: Gustaf Olsson

Hur inspirerar man kunderna till vardagslyx – trots prisökningarna? Två handlare och en butikschef ger sina svar.

Ämnen i artikeln:

SortimentPrisförändring

Isidor Beslic

isidor.beslic@bonniernews.se


 

Lia Tsalidou.

Foto: Kalle Östgren

Lia Tsalidou, handlare, Ica Nära Triangeln, Malmö:
– Vi gör lite av det som alla gör just nu – arbetar med klipp och jobbar med att få fram sortimenten med bra prissättning, bland annat EMV, och att man som kund kan få lite mer för pengarna. Vi är kanske inte unika på det sättet, men vi ser en stabilt ökande kampanjandel så det verkar fungera.

Christopher Grace.

Foto: Axfood

Christopher Grace, butikschef, Hemköp Djurgårdsstaden, Stockholm:
– Vi har alltid haft bra pris på skaldjur och det håller vi i. Än har vi inte tappat så mycket men där får man vara med och se om det blir minskade volymer på just sådana artiklar, men folk ska kunna känna att de kan unna sig något bättre ibland. Vi kör också klipp på ostar, det är fortfarande dyrt men billigt för att vara finost. 

Maria Rowland.

Foto: Gustaf Olsson

Maria Rowland, handlare, Ica Nära Stuvsta, Huddinge:
– Vi styckar kött själva så vi har försökt lyfta fram det sortimentet lite mer och det arbetet har fått effekt. Jag brinner mycket för frukt och grönt men vi ser tyvärr att försäljningen där minskar. Så vi försöker inspirera våra kunder med insikten om att man faktiskt kan köpa grönsaker och frukt till ett bra pris i vår butik.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev