Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Butiksinspiration

Rörliga meddelanden på butiksgolvet ska få kunderna att hålla avstånd

Publicerad: 9 Februari 2021, 09:24

Foto: Susan Berzelius

Rörliga meddelanden på butiksgolvet som interagerar med kunderna - det testar en Ica-butik i centrala Stockholm. Systemet bygger på AI-teknik och har visat sig särskilt användbart under pandemin.


Ämnen i artikeln:

Ica Nära

I samband med att Ica Nära Roslagstull i Stockholm gjorde en stor om- och utbyggnad av butiken under förra året ville Ica-handlare Peter Dinehage skapa en mer interaktiv och trivsam butik. Med hjälp av AI-teknik projiceras nu olika typer av budskap på golvet. Projektionerna kan rotera 360 grader och känner av bland annat rörelser och ljud.

– Även om idén dök upp före pandemin så har det varit ett perfekt sätt att påminna kunderna om att hålla avstånd, och ersätter klistermärkena, säger Peter Dinehage.

Spana in de rörliga meddelandena på golven i filmen nedan

Projektionerna finns innanför entrén och vid kassorna men används också för att öka försäljningen av utvalda varor som kunderna annars har svårt att upptäcka.

Butiken testar för tillfället flera sorters ny teknik och har blivit något av ett mecka för leverantörer som vill pröva idéer skarpt.

– Vi har exempelvis även installerat ett kundräkningssystem från Microsoft för att hålla koll på hur många som är i butiken, säger Peter Dinehage.

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Ica Nära

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.