Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Butiksinspiration

Profilerade handlarparets utmanande karriärsteg: ”Det blev ett riktigt stålbad”

Publicerad: 16 september 2022, 05:34

Knappt ettåriga Ines får då och då hänga med mamma Marie och pappa Christian Palmén på jobbet. I familjen finns även treåriga Valter. Enligt Christian har barnen fått honom att ”dra ner på tempot”.

Foto: Susan Berzelius

Från lokala handlarkändisar i den lilla byn till en mer anonym tillvaro som butiksägare i Trollhättan. Marie och Christian Palmén har på två år gjort såväl en geografisk som en karriärmässig resa som heter duga där utmaningarna bland annat handlat om pandemin och – snatterier.


Ämnen i artikeln:

Ica Supermarket

TROLLHÄTTAN. Det var dags för en ny utmaning, det var handlarparet Palmén överens om efter åtta som Ica Nära-handlare i lilla Ljung utanför Herrljunga. Där hade de gjort sig kända inte bara som ägare av Ljungs kanske viktigaste servicepunkt utan även som revyartister, mästare på sociala medier och att gifta sig med hela byn som vittnen.

Men att ta över citybutiken Ica Supermarket Matmor i centrala Trollhättan mitt i en pågående pandemi var en utmaning större än de kanske tänkt sig.

– Det blev ett riktigt tungt stålbad, säger Marie Palmén. 

– Vi stängde exempelvis online-handeln, som bara svarade för en procent av omsättningen, och vi fick dra ner på personaltimmar.

Från att ha omsatt 61 miljoner kronor före pandemin var butiken nere och vände på 50 miljoner i årsomsättning.

– Men nu ökar vi och omsätter 63 miljoner kronor på rullande tolv månader, säger Christian Palmén stolt.

– Efter årsskiftet väntar den största satsningen någonsin. Vi ska göra en stor butiksförnyelse med bland annat ny grafisk profil och byte av kylar och frysar. Och redan nu har vi installerat elektroniska hyllkantsetiketter. Totalt blir det nog en investering på tio miljoner kronor, säger Marie Palmén som ska projektleda ombyggnaden.

Men det har funnits andra, tråkigare utmaningar för de nya handlarna. Snatterierna i citybutiken har varit väldigt många fler än de väntat sig.

– Självklart var vi beredda på att stölderna skulle vara betydligt fler än vi var vana vid, men att behöva handskas med lika många per dag som vi hade om året i Ljung är verkligen inte det vi vill lägga energin på, suckar Christian Palmén.

– Det var nästan deprimerande i början, men nu har vi slutat att ta det personligt.

Det västgötska handlarparet är dock mycket optimistiska beträffande framtidsutsikterna för butiken. Potentialen att nå nya kunder är nästan obegränsad och redan har kundtillströmningen ökat med 20 procent.

Den fina utvecklingen, och det nu följande behovet att nyanställda, som butiken trots allt haft beror på flera saker enligt Christian och Marie Palmén:

Ett bredare och djupare sortiment

Fokus på frukt och grönt

Ännu större utbud av färdigmåltider

Teambyggande bland personalen

Och självklart har handlarna även tagit med sig sina goda erfarenheter av att använda sociala medier för att profilera butiken och sig själva men även att driva försäljning genom bland annat kampanjer på Facebook.

– Vi har 9 000 följare på Facebook, 4 000 på Instagram och 3 500 på Tictoc, berättar Marie och tillägger att företaget har ”vind i seglen för tillfället”.

Ica Supermarket Matmor, Trollhättan

Handlare: Marie och Christian Palmén.
Omsättning: 63 miljoner kronor netto.
Butiksyta: 1 100 kvadratmeter varav 800 kvadratmeter säljyta.
Antal medarbetare: 20.
Antal kassor: 2 traditionella och 5 snabbkassor.
Öppettider: 7-22 alla dagar.

Susan Berzelius

redaktionen@dagligvarunytt.se

Ämnen i artikeln:

Ica Supermarket

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev