Butiksinspiration
Nytt nummer ute: Om Lidls framfart, chefens optimism och ökande matpriser
Publicerad: 18 augusti 2023, 06:28
Stark start för Lidls nya varumärke Matriket, berättar marknadschefen. Läs också om vd:s optimism trots bruten tillväxt – och nu stiger matpriserna igen. Allt detta och mycket mer i det nya numret av Dagligvarunytt.
Under våren lanserade Lidl sin nya satsning på svensktillverkad mat under under varumärket Matriket. Redan följande månad visade siffrorna att varumärket dubblade sin försäljning jämfört dagligvaruindex.
Näthandlaren Mathem har visat upp tillväxt sedan 2018, men 2022 bröts trenden. Dock ser vd:n Johan Lagercrantz framåt och berättar varför de presterar bättre än marknaden i stort.
Och efter tre månader nedåtgående priser eller stiltje seglar nu matpriserna upp igen, enligt Matpriskollens senaste statistik. Detta oroar Tempo-handlaren Tommy Svahn och Svensk Dagligvaruhandel, hur ska detta slå mot landets mindre butiker?
Ta del av detta och mycket mer i Dagligvarunytt nummer 33, 2023.
Har du ingen prenumeration på Dagligvarunytt? Lugn, det fixar du här. Och här kan du som prenumerant läsa tidningen digitalt. Är du prenumerant och behöver ett inlogg kan du få hjälp här.