Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag14.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Butiksinspiration

Ny märkning i butiken ska garantera god smak

Publicerad: 14 maj 2021, 11:50

Nu ska smaktränade stjärnkockar kunna guida konsumenterna rätt i hyllan.

Foto: Pressbild

Smaksäkrat är en ny typ av märkning med smaken i fokus. Genom att mäta sensoriska upplevelser på ett vetenskapligt sätt ska konsumenterna få en smakgaranti på olika livsmedelsprodukter.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelsföretagenLivsmedelsmärkning

 I utvecklingen av nya och mer hållbara produkter har smaken fått en allt viktigare betydelse.

– Hållbarhet i viktigt, men om det inte smakar bra kommer konsumenterna ändå inte att vilja köpa produkten – i alla fall inte en andra eller tredje gång, säger smakforskaren Johan Swahn, som ligger bakom märkningen.

Smaktesterna bygger på konsumenttester i Umeå, Stockholm och Malmö och experttester med smaktränade kockar och sommelierer som leds av den välrenommerade kocken Sebastian Gibrand.

Kocken Sebastian Gibrand och smakforskaren Johan Swahn står bakom den nya märkningen.

Foto: Pressbild

– Smaksäkrat är inte bara en utmärkelse. Den kan även hjälpa livsmedelsbranschen att optimera sina produkter och produktutvecklingen utifrån vad konsumenterna gillar och vill köpa, säger Johan Swahn.

Metoden bygger på den senaste forskningen inom sensorik där det går att mäta och kvantifiera den sensoriska ätkvaliteten. Märkningen görs med fyra olika nivåer, med en till tre stjärnor samt den lägsta nivån, ”rekommenderad”.

Först ut att genomgå testerna är en rad vegoburgare.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.