lördag28 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Butiksinspiration

Ny kassadisk ska vässa kundbemötande och service i Ica-butiker

Publicerad: 9 oktober 2020, 13:22

Henrik Wahlsten, checkoutansvarig på Ica Sverige, ser ett stort intresse för den tekniska lösningen bland landets Ica-handlare. Foto: Pressbild

Genom Icas nya kassadisk möter arbetssättet i en traditionell kassalinje den för självservice. Och intresset för Z-kassan är stort bland landets handlare, enligt Ica Sverige.

Ämnen i artikeln:

KassalinjenIca GruppenIca SupermarketIca Kvantum

Ellen Larsson

ellen.larsson@bonniernews.se


Ica Supermarket Storgatan i Linköping var först med att få testa den nya kassadisken Z-kassan, som utvecklats av Ica Gruppen. Där ökade antalet kunder som använde självservicealternativet i kassalinjen markant, tack vare den nya tekniska lösningen. 

Sedan lanseringen i maj har ett tiotal Ica-butiker tekniken– men det kan bli fler. 

– Kombinationen av fler och bättre personliga möten med kunderna, större andel självscanningskunder och ökad kundnöjdhet är starka argument som gör att jag är övertygad om gör att vi kommer att se Z-kassan i många Ica-butiker i framtiden, säger Henrik Wahlsten som är checkoutansvarig på Ica Sverige, i en kommentar. 

Sedan lanseringen i maj har ett tiotal Ica-butiker den tekniska lösningen. När Ica Kvantum på Södermalm i Stockholm öppnar kommer den nya kassadisken finnas på plats. 

– Z-kassan är ett bra exempel på den innovativa arbetsmiljö som präglar Ica och där vi såg ett område som kunde förbättras och sedan tog fram en lösning, säger Henrik Wahlsten.

Kassadisken ska förnya arbetssättet i checkoutzonen och vässa såväl kundbemötande som service. 

Idén kommer från Ica, men prototypen har tagit fram i samarbete med företaget ITAB.

 

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev