Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Butiksinspiration

Nischbutiken växer så det knakar: ”Det ska vara en upplevelse”

Publicerad: 20 januari 2022, 07:30

Bild 1/8  

Foto: Susan Berzelius

Favör, Rimi, Ica, Tempo. Butiken i Nockeby i västra Stockholm har sedan 1950-talet haft många skyltar över dörren. Men sedan 2014 heter den Garpes Livsmedel och har åttafaldigat omsättningen sedan dess.


Ämnen i artikeln:

AxfoodTempoIca Gruppen

Det är någon vecka in på det nya året när Dagligvarunytt hälsar på hos Garpes i Bromma, på andra sidan Nockebybron räknat från Drottningholms slott. De intensiva decemberveckorna är över men det är förvånansvärt mycket kunder i butiken denna måndagsförmiddag.

Ostmästare Anders Karlsson fyller på den manuella disken med läckra ostar från Frankrike och Italien medan kollegan Tommy Haglund blandar butikens egen Skagenröra i en stor bunke.

– Vi prioriterar upplevelsen i butik nästan lika mycket som det kurerade sortimentet, säger handlaren Jakob Garpe.

– Där har vi i livsmedelshandeln mycket att lära av restaurangbranschen. Att ta hand om kunderna, eller gästerna. Att hälsa, prata, känna igen, ge bekräftelse och service.

Jakob Garpe, som startade butiken i Nockeby för snart åtta år sedan, har en bakgrund inom Ica. Men egentligen hade han tänkt bli produktutvecklare.

– Jag har dubbla examina, är kostvetare och civilekonom, hamnade på Ica centralt, sen i butik och senare tillbaka på huvudkontoret igen.

Men butiksjobbet lockade och han jobbade i ett flertal Stockholmsbutiker, gick Icas företagsledarutbildning med siktet att bli handlare.

– Men jag var otålig och ville dessutom inte starta handlarkarriären i en liten butik långt från storstaden så jag beslutade mig för att öppna en egen butik.

Dåvarande Tempo-butiken vid Nockebybron var till salu, omsatte då bara fem miljoner kronor och Jakob Garpe kom överens med ägaren och Axfood om köpet.

Han hade en tydlig bild av vad han ville erbjuda Nockebyborna: matgläde.

– Detta är en matbutik och det ska andas matvaror av hög kvalitet, säger Jakob Garpe.

– Butiken har inga kampanjer och ingen traditionell marknadsföring. I stället förlitar vi oss på vårt rykte och - Instagram. Där kan vi driva vår affärsidé och framhålla det utbud av premiumprodukter som vi erbjuder.

Ganska snabbt gav slitet och de långa arbetsveckorna resultat. På ett år dubblerades omsättningen, ökningarna fortsatte och företaget började investera. 

– För fyra år sedan öppnade vi den manuella avdelningen som är butikens hjärta. 

Ost, chark och kött lockar numera fler än de närboende och avdelningen blir, enligt ägaren, ett riktigt ”häng” på fredagar och lördagar när försäljningen peakar.

– Vi har behövt nyanställa och har handplockat människor som brinner för mat och de råvaror som vi erbjuder. I dag är vi ett otroligt sammansvetsat team som jobbar mot samma mål.

2020 passerade Garpes Livsmedel 44 miljoner kronor i omsättning och medarbetarna är numera tio heltidsanställda. 

LÄS OCKSÅ: 100 snabbväxare - här är hela listan över butikerna som ökar försäljningen mest 

Visserligen ligger tyngdpunkten i sortimentet på färskvaror, företrädesvis från mindre, nischade leverantörer, men Jakob Garpe poängterar att det är en fullskalig dagligvarubutik där EMV samsas med märkesledarna och utvalda premiumprodukter. 

– Snittköpen har ökat rejält under åren. Posterna är fler, kunderna märker att de kan handla det mesta här. Men så lägger vi också väldigt mycket tid på att slipa på sortimentet och att hitta nya leverantörer för att tillmötesgå kundernas efterfrågan.

 

Fakta om Garpes Livsmedel

Handlare och ägare: Jakob Garpe.
Omsättning 2020, netto: 44 miljoner kronor.
Snittköp: 270 kronor.
Säljyta: 300 kvadratmeter.
Antal medarbetare: 10.
Antal artiklar: 3 500.
Antal kassor: 2.
Öppettider: 10-20 måndag-fredag, 10-18 lördag-söndag.

Så kan du jobba med Instagram

Fem tips från Garpes om hur du kan jobba med Instagram:
1. Dedikation. Sätt en strategi! Varför gör vi detta och hur ska vi jobba med kanalen? Det krävs tid och dedikerat arbete för att nå ut och få kanalen att växa.
2. Igenkänning. Arbeta fram ett bildspråk som passar just din butik. Visuellt vill vi att våra följare direkt ska kunna se att det är en Garpes-bild.
3. Planering. Var enhetlig och jobba gärna med återkommande format för att förenkla planeringen. Vi har exempelvis ”fredags-klassikern” varje fredag där vi presenterar styckningsdetaljer från disken.
4. Dialog. Jobba med copy och hitta en röd tråd för hur butiken kommunicerar med kunderna i text.
5. Inspiration. Hitta en story att berätta - inspirera, ge tips och råd.

 

 

Susan Berzelius

redaktionen@dagligvarunytt.se

Ämnen i artikeln:

AxfoodTempoIca Gruppen

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.