Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Butiksinspiration

Metoden som fick Ica-butikernas försäljning att explodera – här är allt du behöver veta

Publicerad: 19 september 2022, 11:38

Tre experiment i butiksmiljö genomfördes under fyra veckor.

Med hjälp av metoden ”nudging” i butiksmiljö ökade försäljningen av frukt och grönt i fyra Ica-butiker – med sex ton. Bakom projektet ligger Beteendelabbet på uppdrag av Ica Gruppens innovationshub. Beteendestrategen Linda Lindström berättar om lärdomarna från experimentet, och beskriver vad du har att lära av nudging.


Ämnen i artikeln:

Ica KvantumIca SverigeIca NäraIca MaxiIca SupermarketIca Gruppen

Nudging går ut på att designa och arrangera olika miljöer för att påverka människors beteende i en viss riktning. Metoden har använts i alla tider, och var inte minst angelägen

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Tidning direkt i brevlådan, 39 nr per år
Aktuell överblick, fördjupning och insyn i svensk och utländsk dagligvaruhandel.

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev