Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Butiksinspiration

Lokalproducerat – hetaste konsumenttrenden i butik

Publicerad: 11 november 2020, 15:14

Lucas Elgehed, frachistetagare på Coop i småländska Åseda, har ett nära samarbete med flera lokala livsmedelsproducenter bland annat Axelssons gård i Aby (bilden)

Foto: Henrik Hamnå

Lokalproducerade varor är den starkaste konsumenttrenden just nu, enligt branschkännare. Och coronapandemin har accelererat utvecklingen. ”Mitt ansvar som samhällsaktör får mig att agera”, säger Lucas Elgehed, franchisetagare på Coop i Åseda.


Ämnen i artikeln:

LidlAxfoodCoop SverigeIca GruppenLivsmedelsmärkningLivsmedelsföretagenLivsmedelsförsörjningCoop VästIca Kvantum

Under coronapandemin har många mindre, lokala producenter drabbats hårt. En av dem var Mariannelunds karamellkokeri i Småland som tvingades permittera personal när deras huvudsakliga försäljningskanal – marknader – ställdes in. 

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Tidning direkt i brevlådan, 39 nr per år
Aktuell överblick, fördjupning och insyn i svensk och utländsk dagligvaruhandel.

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.