Butiksinspiration
Lidl, Coop och Willys kan vinna Market Awards: ”Ett fint bevis på att vi agerar rätt”
Publicerad: 7 oktober 2022, 12:44
Glada finalister: Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl, Marie Nygren, vd på Coop och Thomas Evertsson, vd på Willys.
Coop, Willys och Lidl slåss om den åtråvärda titeln i premiärupplagan av Market Awards som delas ut 19 oktober. ”Våra medarbetare skulle förtjäna den här titeln”, säger Willys vd Thomas Evertsson.
Med pompa och ståt ska priserna i Market Awards delas ut på Grand Hôtel i Stockholm. I livsmedelskategorin kämpar Coop, Willys och Lidl om att ta hem titeln i den första upplagan av tävlingen.
Och visst finns det en hel del prestige i den tunga titeln.
– Det vore ett fint kvitto på att vi har lyckats utvecklas i takt med våra kunders behov och förväntningar, säger Willys vd Thomas Evertsson.
LÄS OCKSÅ: Dramatiska siffror – höjda priser får svenskarna att välja nya butiker: ”De gynnas ännu mer”
Coop Sveriges vd Marie Nygren är inne på samma linje.
– Att vara nominerade, och kanske stå överst på prispallen, är ett fint bevis på att vi agerar rätt i tider där omvärldshändelserna är många, säger hon.
Lidls Sverigechef Johan Augustsson:
– Nomineringen är i sig ett kvitto på att vår affärsidé om högsta kvalitet till bästa pris når konsumenten. Vi jobbar varje dag för att erbjuda bra mat och svenska råvaror som inte ska behöva kosta skjortan. Självklart går vi för vinsten även här.
Thomas Evertsson lyfter fram medarbetarna som en stor förklaring till nomineringen i livsmedelskategorin.
– Våra medarbetare har gjort ett fenomenalt bra jobb under de här turbulenta tiderna och skulle verkligen förtjäna den här utmärkelsen.
Han pekar också på bolagets starka utveckling som en annan viktig delförklaring.
– Vi har gjort mycket rätt de senaste åren, vårt erbjudande är mer relevant än någonsin och vi har under flera år tagit marknadsandelar och haft en tillväxt som har överträffat marknadens med råge – både online och i fysisk butik, säger han.
Oavsett vem som tar hem titeln och skålar i champagne på Grand Hôtel i Stockholm den 19 oktober är finalisterna på det klara med vad som är viktigt för deras bolag framåt.
– Rätt priser, bra sortiment och välskötta butiker kommer fortsatt att vara en viktig nyckel till framgång, säger Thomas Evertsson.
– Att skapa mervärde för alla våra medlemmar kommer alltid vara centralt för att kunna leverera på vår strategi. Relevans i varje ögonblick i kombination med ett ”digi-fysiskt” kundmöte är avgörande för att skapa den bästa helhetsupplevelsen, menar Marie Nygren.
LÄS OCKSÅ: Johan Augustsson om de 20 åren på Lidl – och rådet till efterträdaren: ”Underskatta inte”
Lidls Johan Augustsson lyfter fram att Lidl ”sticker ut och utmanar”.
– Vi har en spänstig organisation, med modiga kollegor som är redo att ta vara på de möjligheter vi finner. Vi har dessutom byggt en stark infrastruktur, som gör det möjligt för oss att fortsätta växa snabbare än våra konkurrenter.
Branschen är inne i en turbulent tid. Hur agerar ni för att komma ut starkare på andra sidan?
– Vi har länge prognostiserat för att det kommer komma dystrare tider med en lägre konjunktur och mer oroligheter. Nu råder något av en perfekt storm. Men Lidl står väl förberedda. Turbulens eller ej, vi håller fast i vår linje och fokuserar på det vi gör bäst: att erbjuda högsta kvalitet till bästa pris.
Läs mer om Market Awards – och anmäl ditt företag till galan – här.
Här är övriga finalister i Market Awards
Barn, lek & hobby: Jollyroom, Panduro, Partykungen
Bygghandel: Bauhaus, Beijer, Byggmax
Diversehandel: Biltema, Gekås, Rusta
Hemelektronik: Elgiganten, Inet, Kjell & Co
Hus & hem: Blomsterlandet, Ikea, Jysk
Hälsa & skönhet: Apotea, Lyko Rituals
Kläder & mode: Dressmann, Lager 157, Lindex
Optiker & accessoarer: Iduna, Synoptik, Synsam
Sport & fritid: Arken Zoo, Naturkompaniet, Stadium
Det här är Market Awards
• Ny årlig tävlingen för den svenska detaljhandeln.
• Arrangeras av tidningen Market i samarbete med Xtreme Insight, Better Business och Center for Retailing vid Handelshögskolan i Stockholm. Tidningen Aktuell Hållbarhet medverkar med analys av företagens hållbarhetsarbete.
• För att vinna krävs såväl starka ekonomiska nyckeltal som en god utveckling vad gäller varumärke, innovation, kundnöjdhet och hållbarhet.
• Vinnarna koras i anslutning till Markets och Dagens Industris stora konferens Retail Arena på Grand Hôtel i Stockholm den 19 oktober.