Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Butiksinspiration

Jättekö till räkmackor – butiken sålde fem gånger mer än bokningarna: ”Smått galet”

Publicerad: 21 oktober 2022, 09:15

Räkmackans dag blev en gigantisk succé för Tempo i Kareby. 250 smörgåsar var bokade men butiken sålde 1 300. Handlaren Camilla Gillholm, Marie Lönn och Hanna Liw var tre av tio medarbetare som tillverkade sådana.

Foto: Tempo

Tempo i Kareby hade beställningar på 250 räkmackor. Men kunderna strömmade till – och butiken sålde 1 300. ”Vi får så sjukt mycket respons för våra event”, säger handlaren Camilla Gillholm.

Ämnen i artikeln:

Tempo

Thomas Ohlén

thomas.ohlen@bonniernews.se


Dagligvarunytt har tidigare berättat att Tempo i Kareby utanför Kungälv storsatsar på de särskilda dagar på året när olika produkter eller företeelser uppmärksammas.

Senast var det Räkmackans dag.

– Kunderna gillar alla våra aktiviteter, säger Camilla Gillholm till Dagligvarunytt.

Camilla Gillholm och hennes medarbetare på Tempo i Kareby firar att de precis har blivit klara med och sålt räksmörgås nummer 1 300 på Räkmackans dag.

Foto: Tempo

Tempo i Kareby hade 250 räksmörgåsar bokade i år men hoppades att kunna komma upp i 500 med tanke på världsläget och ändrade köpvanor när priserna på det mesta har stigit så mycket.

Och siffran 800 skulle med Camilla Gillholms ord vara ”osannolikt bra”.

– Men det blev alltså 1 300 och det är ju smått galet på en sådan här ganska liten ort.

Hur förklarar du det?
– Alla kaféer och butiker i kommunen firar Räkmackans dag men det är tydligt att många ändå är beredda att resa en bit för att unna sig något extra, säger Camilla Gillholm.

LÄS OCKSÅ: Sociala medier lyfter butiken: ”Vi pratar inte pris, vi bygger relationer” 

Tio medarbetare på Tempo i Kareby var under dagen sysselsatta med att göra de eftertraktade räkmackorna.

Tillverkningen inleddes halv sex på morgonen och halv sju på kvällen var de sista av de 1 300 räkmackorna klara och levererade till tålmodigt köande kunder.

– När försäljningen skenade fick fler och fler hoppa in i produktionen. Jag har fantastisk personal som alltid ställer upp för butiken och kunderna.

LÄS OCKSÅ: Nu blir Tempo 90 år – firar i alla butiker: ”Vill även nå hushåll som normalt inte besöker oss” 

Dagligvarunytt har i veckans nummer en stor granskning av hur det går för alla Tempo-butiker som drivs som aktiebolag och Tempo i Kareby var en av dem som växte mest enligt senaste årsredovisningen.

Försäljningen ökade med höga 27,2 procent.

– Vi öppnade en ny, större och fräschare butik i början av 2021. Det fick fler hushåll i regionen att börja åka hit och handla. Framför allt drar delikatessen. Den står för 25 procent av omsättningen. Vi brinner för butiken och har byggt upp ett starkt varumärke. Många kommer till oss för helhetsupplevelsen. Vi kommer inte att vara billigast men trevligast och bäst, säger Camilla Gillholm.

Har du ingen prenumeration på Dagligvarunytt? Lugn – det fixar du här. Och här kan du som prenumerant läsa tidningen digitalt. Är du prenumerant och behöver ett inlogg kan du få hjälp här.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev