Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Butiksinspiration

Ica Nära i Hemavan laddar för en superpåsk: ”Stressigt”

Publicerad: 31 mars 2022, 09:21

Törst. Dricka av olika slag är storsäljaren i butiken, inte minst nu inför påsk. ”Vår dryckesavdelning är nog i alla fall 15 gånger så stor jämfört med andra Ica Nära”, säger Nils Wikberg.

Foto: marianne lindgren

Efter två år med stängda gränser och försäljning i fritt fall har Ica Nära Fjällboden i Hemavan äntligen vågat ladda upp för en riktigt glad påsk i butiken. ”Vi räknar med att omsätta två miljoner bara under skärtorsdag”, säger handlaren Nils Wikberg.

Ämnen i artikeln:

Ica SverigeIcahandlarnas FörbundIca Nära

AR


Sveriges största Ica Nära ligger i Hemavan. Eller rättare sagt, det är den butiken som alltid brukat omsätta mest i Nära-profilen – men sedan kom pandemin.

– Vi var i Thailand på familjesemester när vi först hörde talas om ett smittsamt virus och tänkte att ”åh, vad skönt att åka hem igen till Hemavan”. Sedan tog det inte många dagar innan helvetet bröt ut. Jag trodde först inte att det var sant att gränsen skulle stänga – och att vi skulle som tappa hela påsken, säger Nils Wikberg.

Vit påsk. Det dröjer ett tag till innan snön smälter i Hemavan. När skidsäsongen tar slut tar vandringssäsongen över. Gränshandeln är mer jämnt utspridd över hela året men får en extra boost just till påsk.

Foto: marianne lindgren

Försäljningen störtdök och han tvingades snabbt säga upp 30 medarbetare, vilket gjorde ont i handlarhjärtat. 

– När det var som värst förlorade vi en miljon kronor i veckan på grund av fasta kostnader, redan lagda ordrar och att alla processer tog sådan tid. Det var stressigt och hade någon då sagt till mig att pandemin skulle pågå i två år – då hade jag nog grävt ned mig någonstans.

Men nu står påsken 2022 för dörren, gränsen är vidöppen och butiken fylld med allt som norrmännen vill ha: dricka, godis, snacks och snus.

Varmt och ombonat. När butiken moderniserades för några år sedan byggdes delin om och murades upp för hand för att skapa en hemtrevlig känsla. Här är det Josefin Tuven, dotter till handlarparet Nils och Grete, som servar kunderna.

Foto: marianne lindgren

– De handlar en del andra saker också så klart, men tittar man ned i en genomsnittlig norsk kundvagn så är det väldigt mycket socker och nästan ingen mat, säger Nils Wikberg och skrattar.

För att få plats med allt inför den stora anstormningen gäller det verkligen att utnyttja ytorna och gavlarna på bästa sätt.

Den största utmaningen just nu är dock bristen på personal. 

– När vi var som flest var vi 44 personer i butiken, nu är vi tolv och det är alldeles för få. Men det är svårt att hitta nya medarbetare så här mitt i säsongen. Jag vågade inte anställa direkt när gränsen öppnades igen – lite luttrad har man ju ändå hunnit bli efter de senaste två åren – och nu är det lite sent.

Här är det medarbetaren Konrad Marberg som laddar inför den norska anstormningen.

Foto: marianne lindgren

Nils Wikberg verkar dock vara typen som löser det mesta, en sann entreprenör som tillsammans med sin fru Grete Tuven köpte Ica Nära Fjällboden av föräldrarna för drygt 20 år sedan och sedan dess har rustat upp, moderniserat och byggt ut verksamheten i flera omgångar. I dag är butiken en del av Gallerian Bayhill Center, som ägs och drivs av Nils och Grete, med lunchrestaurang, tobaksbutik och lekland – plus Systembolag och sportbutik.

– Lunchrestaurangen drabbades hårdast under pandemin men nu snurrar allt precis som vanligt igen, säger Nils Wikberg, och berättar att om påsken är den bästa säljveckan så är juli den bästa säljmånaden.

Populärt med ren. Torkat renkött och styckningsdetaljer från vilt säljer bra i butiken. ”Vi handlar det mesta central från Ica men viltköttet köper vi från Tärna Vilt på andra sidan fjället, säger Nils Wikberg.

Foto: marianne lindgren

Förutom alla som ska vandra på Kungsleden eller som hyr stuga i Hemavan är det även mycket genomfartstrafik med turister som ska åka till eller åka hem från Norge.

– Det vi säljer mest av till sommarturisterna är torkat renkött och fjällröding – och myggmedel.

FAKTARUTA

Handlare: Nils Wikberg.

Omsättning, netto: 66 miljoner senaste bokslutet men 170 miljoner innan pandemin.

Säljyta: 1 300 kvm.

Snittkvitto: 406 kronor.

Antal medarbetare: 14.

Antal artiklar: 6 000.

Antal kassor: 5 traditionella.

Öppettider: 9-20 måndag-lördag, 10-20 söndag.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev