Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Butiksinspiration

Ica-butiken som vill vara oemotståndlig – har investerat 30 miljoner för att bli bäst i Norden

Publicerad: 25 november 2022, 07:22

Ica Stop i Täby har en vision om att vara en ”oemotståndlig kundupplevelse”. En som bidrar till att uppfylla visionen är Diana Lindström, medarbetare i deliavdelningen.

Foto: Susan Berzelius

Större ytor, en fullskalig restaurang och en nyinvestering på totalt 30 miljoner kronor. I dagarna står ”nya” Ica Supermarket Stop i Täby klar efter en lång ombyggnadsfas. Och målet är högt satt – detta ska bli Nordens bästa butik.

Ämnen i artikeln:

Ica Supermarket

SB


TÄBY. Ica Stop intill motorvägen i Täby norr om Stockholm har legat i fastigheten som på håll ser ut som ett kontorshus sedan 1980. Nu har butiken, som är en av Ica Supermarket-profilens största, fått en rejäl ansiktslyftning när 30 miljoner kronor har plöjts ner i företaget.

– I stort sett allt är nytt, säger vice vd Staffan Fri. Golv, tak, inredning, kylar, frysar. Allt. Enda undantaget är kassalinjen som fått vara.

Samtidigt med ombyggnaden har butiken gjort en total genomlysning av sitt kunderbjudande, sortiment och koncept.

LÄS OCKSÅ: Värvades från Coop för att skapa unik Ica-butik: ”Tuff tid att göra en sån här investering”

Staffan Fri, vice vd, rekryterades från Coop Sverige för att bidra med sin mångåriga erfarenhet av att arbeta med premiumkoncept.

Foto: Susan Berzelius

Den som skapar förutsättningar för att butiken ska sticka ut är just Staffan Fri som för ett år sedan värvades från Coop Sverige där han arbetat med konceptutveckling och premiumbutiker i hela landet.

Butiken vill kombinera vardagshandeln med saluhallskänsla där ”det lilla extra” kan handla om allt från att erbjuda vinprovningar i restaurangen med 80 sittplatser, champagne och ostron i baren en fredagseftermiddag eller att med provsmakningar och säljsamtal få kunden att överge sin favoritost för en helt ny variant.

– Vi testar nya arbetssätt nu. På torsdagar och fredagar ska medarbetare cirkulera ute bland kunderna, erbjuda provsmakningar och fungera mer som säljare. Snacka med kunderna, bygga relationer.

Men även i andra, mindre synliga, delar av butiken gör man arbetet mer flexibelt och mindre sårbart genom vad man kallar produktionsteam. Det innebär att alla som arbetar i den manuella avdelningen också exempelvis ska kunna lägga upp maten i restaurangen eller göra röror och såser.

– Vi ska ha en hög lägstanivå alla dagar i veckan. Och det är inte bara snack. Här ska vara lika fint, fullmatat och bemannat en måndag som en fredag, säger Staffan Fri.

LÄS OCKSÅ: Unik kartläggning: Sveriges 100 största butiksbolag 2022 – här är hela listan

Bild 1/4  Den nyrenoverade butiken i Täby satsar på att bli en destination.

Foto: Susan Berzelius

Fem tips: Så ska premiumbutiken gör för att nå målet – att bli bäst i Norden

01.Effektivisering. Bakomliggande processer och administration behöver bli snabbare och effektivare exempelvis genom att digitalisera inköpen via till exempel Stockfiller eller Flivy, det sparar mycket tid och skapar bättre ordning och struktur

02.Flexibilitet. Den kostsamma manuella avdelningen ska vara snabbfotad och personalen snabbt kunna ställa om till andra arbetsuppgifter. Det minskar dessutom sårbarheten om fler kan olika arbetsmoment. 

03.Kundutbildning. Att våga ­nischa sig och inte enbart ­lyfta fram storsäljarna kräver mod och uthållighet. Och att ”utbilda” kunderna, prata med dem om vad som gör en specifik vara värd att ge några kronor extra för, storytelling om ursprunget.

04.Medarbetarutveckling. Inspirera och utveckla personalen så att de kan ge kunskapen vidare till kunderna. Uppmuntra dem att komma med egna idéer, det är ett måste att ha med sig medarbetarna på resan.

05.Generositet. Erbjud kunderna det där lilla extra. Var generös med provsmakningar, varuprover och goodiebags. Det kostar butiken väldigt lite men ger mångfalt tillbaka i form av lojala stamkunder. Många leverantörer vill gärna vara med på den här typen av aktiviteter, så planera dem gärna halvårsvis. Det är också viktigt att berätta vad man gör – arbeta efter 

devisen ”syns eller hörs man inte så finns man inte”.

Ica Stop hade sedan tidigare en servering med alkoholtillstånd, men nu har man anställt fler kockar som ska laga allt från frukost till lunchbuffé och à la carte-rätter. 

– Vi serverar redan 100 portioner av lunchbuffén per dag men ser på sikt att detta ska växa till 300 portioner inklusive takeaway.

Men hur tänker ni inför den annalkande lågkonjunkturen?
– Jag vill inte påstå att Täbyborna är prisokänsliga men här finns onekligen en ”priselasticitet”. Men självklart måste också vi vässa vårt priserbjudande, effektivisera sortimentsarbetet och se till att vi drar ner på antalet artiklar och i stället erbjuda rätt artiklar i olika prisklasser.

LÄS OCKSÅ: Handlarna efterlyser nödåtgärder från Ica Sverige: ”Väldigt, väldigt utmanande”

Foto: Susan Berzelius

Ica Supermarket Stop, Täby

Handlare: Andreas Paulsson.

Omsättning: 170 miljoner kronor netto.

Butiksyta: 2 200 kvadratmeter totalyta varav 1 800 kvm säljyta.

Antal medarbetare: 70.

Antal artiklar: Cirka 16 000.

Antal kassor: Fem traditionella och sex självutcheckning.

Öppettider: 7–23 alla dagar.

 

 

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev