Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag25.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Butiksinspiration

Här prisas de bästa butikerna – hos Hemköp och Tempo: ”En dröm att få bli handlare”

Publicerad: 12 Februari 2021, 09:55

Hemköp i Torslanda med handlarna Thomas och Camilla Axell firar utmärkelsen Årets Hemköp.

Foto: Pressbild

Här är de främsta butikerna hos Hemköp och systerkedjan Tempo. Torslanda och Hallstavik prisades på årets digitala konferens. ”En dröm att få bli handlare”, säger Thomas Axell på Hemköp.


Ämnen i artikeln:

AxfoodHemköpTempo

Hemköp Torslanda i västra Göteborg var egenägd fram till 2017 och då fick Thomas och Camilla Axell möjlighet att köpa butiken av kedjan enligt 91/9-modellen.

Lyftet har varit betydande.

– Vi har ökat försäljningen 44 månader i rad och det är vi självklart stolta över, säger Thomas Axell till Dagligvarunytt efter att butiken utsetts till Årets Hemköp på den i år digitala konferensen med föredrag och prisutdelningar för alla handlare och butikschefer inom Axfoods affärsområde Hemköp där också Tempo ingår sedan två år.

Thomas Axell levererar flera förklaringar till att Hemköp i Torslanda har lyckats så väl trots hård lokal konkurrens från Ica Maxi, Willys, Willys Hemma och Ica Nära.

En av de viktigaste är att vara en riktigt bra butik med driv.

– Och det verkar kunderna tycka att vi är.

Satsningen i bland annat sociala medier har skapat stor uppmärksamhet och intresse för Hemköp i Torslanda bland konsumenterna i den delen av Göteborg.

– Det är viktigt att bygga varumärket, resonerar Thomas Axell.

Hemköp Torslanda var en av de första handlarägda butikerna som valde att gå online.

Beslutet fattades innan coronapandemin drabbade också Sverige i början av mars 2020.

– E-handeln med click and collect har drivit försäljningen och den är uppe i en andel på åtta-tio procent.

Men den kanske främsta anledningen till framgången och det Hemköp i Torslanda till stor del prisades för är på konferensen och galan är ”ett kundmöte i världsklass”.

– Vi har ett fantastiskt butikslag, säger Thomas Axell som jobbade 30 år inom Coop innan han för drygt fem år sedan blev regionchef inom Hemköp och sedan fick förverkliga drömmen om att bli handlare i dagligvaruhandeln.

Cecilia och Thomas Hammarsten driver Årets Tempo – butiken i Hallstavik.

Foto: Pressbild

Tempo i Hallstavik norr om Norrtälje har varit finalist två gånger tidigare men då ”förlorat” mot kollegorna i Sandviken och Viken.

Nu blev det tredje gången gillt.

– Det är otroligt häftigt, säger handlaren Peter Hammarsten och får ett instämmande glädjerop från kompanjonen och hustrun Cecilia Hammarsten sedan affärsområdeschefen Henrik Sved kommit med priset i direktsändning.

Paret tog över Tempo i Hallstavik för nio år sedan och har precis som Hemköp Torslanda haft en remarkabel utveckling.

Nettoomsättningen har ökat från 24,5 miljoner till knappt 40 miljoner kronor – i konkurrens med Coop och Ica Supermarket.

– Vi är jätteglada över responsen.

Vilken är den stora hemligheten?
– Ingen ska behöva åka från Hallstavik för att handla i en riktigt bra butik och det känner vi att vi har lyckats med, svarar Peter Hammarsten.

Tempo i Hallstavik har bland annat investerat i manuell fisk och deli, nya kylar och frysar och led-belysning för att på olika sätt öka attraktiviteten.

Och mer är på gång.

– Vi testar hela tiden nya saker och det gillar kunderna. Nu har vi till exempel börjat att baka surdegsbröd.

Hemköp har de senaste åren värvat två Tempo-handlare som ligger på omsättningsnivåer som butiken i Hallstavik.

Kan det bli så?
– De kommer säkert att rycka i oss, säger Peter Hammarsten.

Motiveringarna

Hemköp Torslanda
”För sin förmåga att skapa ortens mest omtyckta butik genom ett fantastiskt försäljningsdriv, ett kundmöte i världsklass och en förmåga att jobba tillsammans för att nå nya mål och ständigt överträffa tidigare meriter.”

Tempo Hallstavik
”Med sin höga lägstanivå och kreativa flöde av nya idéer skapar alla i butiken kundmöten i världsklass.”

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

AxfoodHemköpTempo

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.