Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Butiksinspiration

Här är matsvinnet nere på rekordlåg nivå – tack vare digitaliseringen: ”Vi jobbar med hela sortimentet”

Publicerad: 9 Mars 2021, 10:52

Cecilia Lindkvist använder ny teknik för att sänka matsvinnet ytterligare hos Hemköp i Kolbäck.

Foto: Hemköp Kolbäck

Kedjorna inom Axfood har rekordlågt matsvinn. Digitala lösningar är en förklaring till framgången. ”Vi jobbar med hela sortimentet i butiken”, säger handlaren Cecilia Lindkvist på Hemköp.


Ämnen i artikeln:

AxfoodHemköp

Axfood kom förra året ned till 1,26 procent i matsvinn och det berodde på att de tre butikskoncepten Willys, Hemköp och Tempo låg i linje med koncernens övergripande halveringsmål.

Tekniken är en anledning till rekordnivån.

– Vi arbetar ständigt med att utmana inarbetade rutiner för att ta oss vidare på vår hållbarhetsresa. För att minska matsvinnet ytterligare krävs nytänkande och smarta digitala lösningar, säger hållbarhetschefen Åsa Domeij och exemplifierar med automatiserade beställningar och handdatorer.

Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Foto: Stefan Nilsson

Hemköp Skogsbo i Avesta öppnade för drygt tre år sedan och har knappt något matsvinn alls.

Det kan till och med vara – obefintligt.

– Jag tror inte att det går att komma så mycket lägre, säger handlaren Peter Bergvall till Dagligvarunytt.

Butiken har kompletterat Axfoods teknik med en extern lösning för färskvaror och delikatesser.

– Vi matar in alla utgångsdatum och systemet ger oss varningar på de kategorierna.

Samtidigt tas produkter med utgående datum hand om och blir färdiga rätter.

Foto: Hemköp Skogsbo

Köket hos Hemköp i Skogsbo lagar olika menyer på måndagar och torsdagar.

– Vi säljer alltid slut på måltiderna, säger Peter Bergvall.

Hemköp i Kolbäck ligger på ett matsvinn på drygt en procent och alltså väl i nivå med snittet för Axfoods tre mest kända kedjor.

– Vi använde digital teknik innan Axfood kom med sin lösning och fokuserade då på färskvaror. Nu jobbar vi också med övriga sortimentet i hela butiken för att få ned matsvinnet ytterligare, säger Cecilia Lindkvist till Dagligvarunytt.

En handdator gör att Hemköp i Kolbäck har fått ned svinnet på bland annat frukt och grönt.

Foto: Hemköp Kolbäck

Tempo i Vattholma utanför Uppsala har än så länge en egen manuell lösning och siktar på att investera i autoorder i höst.

Matsvinnet ligger på drygt två procent.

– Frukt och grönt är förstås den stora posten eftersom vi vill erbjuda fräscha produkter. Vi sätter ned priserna och det som eventuellt inte går åt skänker vi till bönder i trakten. De använder det för att mata djuren så det som inte säljs kommer ändå till användning, säger handlaren Torbjörn Hammar till Dagligvarunytt.

Torbjörn Hammar, handlare på Tempo i Vattholma.

Foto: Thomas Ohlén

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

AxfoodHemköp

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.