Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Butiksinspiration

Här är Hemköps nya koncept – titta in i modellbutiken: ”Bara mötts av positiva kommentarer”

Publicerad: 25 Mars 2021, 06:08

Bild 1/8  

Foto: Johan Alp

Hemköp har bestämt sig för ett nytt och varmare koncept. Här ger chefen för kedjans modellbutik sin syn på designen. ”Upplevelsen är varm och välkomnande”, säger Käth Pyyhtiä.


Ämnen i artikeln:

Hemköp

Dagligvarunytt berättade i slutet av oktober i fjol om Hemköps egenägda butiksetablering i nya stadsdelen Rosendal i Uppsala som utseendemässigt har fått ett annat uttryck än kedjans övriga snart 200 enheter.

Nu har Hemköps ledning alltså fattat beslut om att introducera konceptet.

– Butiken har ett ljust trä för en känsla av natur och hållbarhet i kombination med klarlackad metall som ger en industriell känsla. Träet är ljust och typiskt för den skandinaviska stilen och till det adderar vi en färg- och kakelpalett för en varm och välkomnande upplevelse, säger vd Simone Margulies till Dagligvarunytt.

Simone Margulies är vd för Hemköp och systerkedjan Tempo.

Foto: Oskar Omne

Hemköp Rosendal har 1 200 kvadratmeter säljyta och nya konceptet går som en röd tråd genom hela butiken.

Inredningen i form av det ljusa träet och skyltarna sticker ut enligt Käth Pyyhtiä.

– Butiken är verkligen jättefräsch och jag mina 20 kollegor har bara mötts av positiva kommentarer.

Färgsättningen för de olika avdelningarna på Hemköp Rosendal är för övrigt också ny.

Och bredden på gavlarna har förändrats för att bland annat stärka det visuella intrycket.

– Du får som besökare en mycket bättre överblick av vad butiken har att erbjuda, säger Käth Pyyhtiä till Dagligvarunytt.

Käth Pyyhtiä, butikschef i Hemköp Rosendal.

Foto: Hemköp

Hemköp Sjöbergshallen i Sollentuna norr om Stockholm nyöppnade i slutet av februari efter att ha varit stängd i drygt ett år på grund av flytt till en ny lokal i en nybyggd fastighet i centrumet.

Även den handlarägda butiken har fått nya konceptet.

– Jag har fått vara med och påverkat i processen för min butik och är otroligt nöjd över slutresultatet, säger Hans Roosmark till Dagligvarunytt om den stora omgörningen.

Nu har nya Hemköp Sjöbergshallen samma moderna inventarier och skyltar, bilder på mat för att skapa en hemtrevlig känsla, och kakel.

– Sådana detaljer skapar ofta helheten.

Superlativerna är många – från besökare till branschexperter.

– Kunderna säger ”fasen så fint det är här” och en person som är expert på dagligvaruhandel kom in och sa ”din Hemköp är den fräschaste som finns”, berättar Hans Roosmark.

Linda och Hans Roosmark driver nyöppnade Hemköp Sjöbergshallen i Sollentuna.

Foto: Hemköp

Rosendal i Uppsala expanderar med ytterligare tre bostadsetapper (två är klara) och ligger nära Uppsala universitets lokaler och Akademiska sjukhuset.

Utbudet i butiken är därför skräddarsytt för att möta behoven hos alla som bor och jobbar i området.

– Vi har en hel del färdigmatlösningar på menyn och självklart också ett fokus på färskvaror, säger Käth Pyyhtiä och lyfter fram en extra stor frukt- och gröntavdelningen, deli och bake off.

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Hemköp

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.