Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Butiksinspiration

Här är dagligvarutrion som kan kamma hem Retail Awards: ”Överraskad och hedrad”

Publicerad: 19 oktober 2021, 10:20

Tre aktörer från dagligvaruhandeln finns med bland dem som kan vinna Retail Awards i morgon, onsdag: Patrick Grabenbauer, marknadschef på Willys, Magnus Olsson, handlare på Ica Kvantum i Bollnäs, och Mattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop.

Willys, Coop och Ica Kvantum Bollnäs är finalister i tre olika kategorier i den stora branschtävlingen Retail Awards 2021. I morgon avgörs vilka som vinner – och här berättar företagens chefer om arbetet bakom finalplatserna.


Ämnen i artikeln:

WillysCoopIca Kvantum

Totalt 27 finalister gör upp om priserna i nio olika kategorier. Willys är i final i kategorin Årets omnikanal, Coop kan vinna pris i kategorin Årets hållbarhetssatsning och Ica Kvantum Bollnäs kan bli Årets arbetsgivare. Här berättar Patrick Grabenbauer, marknadschef på Willys, Magnus Olsson, handlare på Ica Kvantum i Bollnäs, och Mattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop, om arbetet bakom finalplatserna.

Patrick Grabenbauer, marknadschef, Willys.

Foto: Julia Sjöberg

Patrick Grabenbauer, marknadschef, Willys (Årets omnikanal)

Beskriv er omnikanallösning!
– I grund och botten handlar det om att kunden ska möta samma Willys oavsett kanal. Genom att nyttja fördelarna av att ha både fysiska butiker och digitala kanaler, och genom att kombinera de två, vill vi skapa större kundnytta. Automatiserade Hämta-skåp i anslutning till butikerna, självskanning med mobiltelefonen, digitala kvitton och delade inköpslistor är några exempel på Willys omnikanallösning.

Under pandemin ville plötsligt alla handla mat på nätet. Hur svarade ni på efterfrågan?
– Det krävdes en enorm kraftansträngning för att möta efterfrågan som uppstod av pandemin. Genom ett fantastiskt engagemang från medarbetare i flera led och funktioner lyckades vi tillsammans mer än dubbla befintlig kapacitet i butik, bygga ut befintliga lager samt starta e-handel på många fler butiker och orter än planerat. Det gav också upphov till nya kreativa lösningar, till exempel mobila hämta-stationer utplacerade på bensinstationer och en hjälplinje för ovana e-handlare.

Hur kommer den typiska Willyskunden att agera post-corona och hur möter ni hens förväntningar?
– Efter pandemin kommer vi att ha fler hybridkunder som handlar både i fysisk butik och på nätet. I vår bransch handlar det om att göra de vanliga sakerna ovanligt bra, alltså; rätt pris, rätt sortiment med hög kvalitet och en smidig och enkel köpupplevelse. Det viktiga för oss är att lyckas leverera på det som faktiskt gör skillnad för kunden, oavsett kanal, i stället för att vara först med den mest avancerade tekniken och funktionerna.

Motivering till Willys:

Genom strategiska satsningar i form av 50 nya butiker och hämtstationer har företaget visat på innovation och kundfokus genom att rekordsnabbt svarat på den ökade efterfrågan på click and collect på mat.

Magnus Olsson, handlare på Ica Kvantum, Bollnäs

Foto: Pressbild

Magnus Olsson, handlare på Ica Kvantum, Bollnäs (Årets arbetsgivare)

Vad betyder det för er att vara i final?
– Framförallt så känner jag mig överraskad och hedrad. Det betyder naturligtvis jättemycket och jag blev glad och stolt över detta. Det blir på något sätt ett kvitto på att vi jobbar på rätt sätt i vårt företag.

Varför tror du att ni nådde ända hit?
– Vi har under alla våra verksamhetsår arbetat med utveckling av våra medarbetare och låtit dessa vara delaktiga i många beslut. Vi har ständigt högt i tak och en öppenhet mellan företagets ledning och medarbetarna, vilket skapar engagemang, medkänsla och förståelse. Vi försöker få alla att känna sig betydelsefulla i företaget, oavsett position, då det är ett lagarbete för att vår verksamhet ska vara framgångsrik.

LÄS MER: Sju heta tips från Ica-handlaren Magnus Olsson – så blir du en fantastisk arbetsgivare

Vad är det viktigaste i ert fokus på medarbetarna?
– Att se till att alla mår bra och har rätt förutsättningar för att utföra sitt arbete. Sen att se till att ha en organisation som gör att medarbetarna har en tillgänglig ansvarig arbetsledare som man alltid kan få stöd, råd och feedback ifrån, då detta skapar trygghet.

Motivering till Ica Kvantum Bollnäs:

De små handlingarna gör stor skillnad. Med hjärta och engagemang tar handlaren Magnus Olsson sig tiden att varje dag hälsa på alla medarbetare och att stämma av läget. Allt för att säkerställa att alla mår bra som individer och inte ”bara” som medarbetare. Balans mellan arbete och fritid står högt.

Mattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop.

Foto: Hans Alm

Mattis Bergquist, hållbarhetschef, Coop (Årets hållbarhetssatsning)

Varför är det viktigt att integrera kunden i ert hållbarhetsarbete?  
– Coop är ett livsmedelsföretag med ambitionen om att vara den goda kraften i mat-Sverige. När vi då säger att vi ska ta ansvar för hållbarhetsaspekterna av vår verksamhet så är det självklart för oss att vi måste arbeta hela vägen från produktion till försäljning och vidare till kunden och våra medlemmar. Våra kunder förväntar sig att kunna handla varor som är producerade på ett schyst sätt med så låg miljö- och klimatpåverkan som möjligt, och de vill ha information och stöd som hjälper dem i deras vardag.

Vilka är de största utmaningarna i ert hållbarhetsarbete?
– Hållbarhet är ett brett område, det handlar ju om sociala, miljömässiga och ekonomiska aspekter av att driva företag, och det svåraste är nog att inte ducka för att det är komplext. Det gäller både internt och när vi har dialog med kunder. Vi måste hela tiden arbeta för att förtydliga hållbarhet, snarare än att förenkla. Frågan är inte enkel, men med mer kunskap och information blir den lättare att förstå. Då vet vi att kunden kan göra val lättare.

LÄS MER OM SAMTLIGA FINALISTER: Ica Kvantum-butiken kan bli Årets arbetsgivare – Willys och Coop också finalister inför Retail Awards 

Vilka mål har ni på hållbarhetsområdet?
– På ett övergripande plan är vårt mål att bidra till att vi når en hållbar livsmedelskedja där matproduktion och konsumtion sker inom planetens gränser. Det har vi på Coop sedan brutit ner till ett antal delmål som handlar om exempelvis klimatutsläpp från vår verksamhet, minskat matsvinn, större materialåtervinning och driva hela vårt sortiment på Coop mot ett lägre hållbarhetsavtryck. Vi tar just nu fram målbilder för alla kategorier och kan då lättare mäta framgång eller motgång .Det kommer att göra att de produkter som vi har på hyllorna blir just producerade på ett schyst sätt.

Motivering till Coop:

Det ska vara enkelt att välja hållbart i matbutiken. Med hjälp av sin hållbarhetsdeklaration underlättar Coop för både konsumenter och inköpspersonal att göra mer hållbara val.

Retail Awards delas ut av tidningen Market i samarbete med Svensk Handel. Vinnarna i Retail Awards 2021 presenteras i morgon, onsdag den 20 oktober i anslutning till Markets och Dagens industris heldagskonferens Retail Arena. Gå in här för att läsa mer och säkra din plats på Retail Arena och Retail Awards 2021.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

WillysCoopIca Kvantum

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev