Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Butiksinspiration

Louise Larsson började i kassalinjen som nittonåring. Tio år senare axlar hon rollen som butikens ledare. ”Nu vill jag bana väg för fler”, säger hon.

Foto: Ellen Larsson

Här är Coop bäst i branschen på att rekrytera kvinnliga chefer – hon är en av dem

Konsumentföreningen Coop Väst är bäst i branschen på rekrytering av kvinnliga chefer. En av de senast tillträdda butikscheferna är Louise Larsson på Coop i Falköping. ”Jag är stolt över min resa från kassalinjen till rollen som ledare”, säger hon.

Publicerad: 22 april 2022, 07:17

Ellen Larsson

Reporter

ellen.larsson@bonniernews.se

På industriområdet, strax utanför Falköpings citykärna, finns de flesta dagligvaruaktörer representerade, liksom lågprisprofilerade ÖoB och Dollarstore. Den sistnämnda ligger vägg i vägg med Coop-butiken som Dagligvarunytt besöker under påskveckan.

Fajten om lägst pris i stan blir rimligen svår med det utgångsläget.

Nytillträdda butikschefen Louise Larsson som möter upp vid delikatessdisken ser hållbarhet och färskvaror som butikens främsta konkurrensmedel.

– Coops egna varumärke Änglamark går starkt här liksom våra egentillverkade matlådor, smörgåstårtor och fat med kallskuret. Butikslagat på det här sättet och med den bredden är vi än så länge ensamma om i stan och det är ett område som jag vill satsa mer på, säger hon.

Butikstillverkade smörgåstårtor, färdiga rätter och catering är ett av butikens starkast kort. Foto: Ellen Larsson

Butikstillverkade smörgåstårtor, färdiga rätter och catering är ett av butikens starkast kort.

Foto: Ellen Larsson

Till sin hjälp har hon avdelningschefen Therese Sundén som basar över tillredningsköket. Hon lyfter fram butikens storsäljare – smörgåstårtan. Under påskveckan och kommande studentexamenstider nås den här avdelningens försäljningstopp. 

Trots bråda tider just nu har Therese Sundén stora ambitioner framåt för sin avdelning. 

Färskvaruprofil. Delikatessdisk med färsk fisk och skaldjur är butiken ensam om i Falköping, liksom egentillverkningen av smörgåstårtor. Therese Sundén, som är ansvarig för avdelningen, vill satsa mer på tillredningsköket. Foto: Ellen Larsson

Färskvaruprofil. Delikatessdisk med färsk fisk och skaldjur är butiken ensam om i Falköping, liksom egentillverkningen av smörgåstårtor. Therese Sundén, som är ansvarig för avdelningen, vill satsa mer på tillredningsköket.

Foto: Ellen Larsson

– Jag hoppas på fler heltidstjänster och på ett varmkök så att vi kan ha en buffé med varm mat som är tillagad i butiken, säger Therese Sundén med en blinkning till Louise Larsson över den välsorterade delikatessdisken. 

Hennes ambitioner ligger helt i linje med Louise Larssons ledarskap. Hon vill låta alla medarbetare som visar intresse ta plats inom sina expertområden. 

– Therese vill hela tiden framåt, testa nya produkter och utveckla sin avdelning – så klart måste man bejaka det som ledare, säger hon. 

Louise Larsson har varit butiken trogen i tio år. 2012, direkt efter gymnasiet, började hon i butikens kassalinje. Redan då hade hon ett mål: att bli butikschef. Hon valde därför att läsa ett butikschefsprogram på högskolan i Skövde, parallellt med butiksjobbet. 

– Men jag har framför allt jobbat mig uppåt i butiken. Det finns fantastiska möjligheter till det inom branschen. Att axla rollen som chef var mitt mål i livet. Nu vill jag utveckla butiken tillsammans med mitt team och lyfta andra genom mitt ledarskap, säger hon. 

Nu har hon nått sitt mål och har ansvar för butiksdriften och drygt 35 anställda. Att det är tre kvinnor i butikens ledningsgrupp är inte en medveten strategi, men butikens ledning bättrar på den generella statistiken. 

Samarbete. Catrin Larsson (t.v), säljledare färskvaror, sitter i butikens ledningsgrupp tillsammans med butikschefen Louise Larsson (t.h.) och Linda Kaldemark som är säljledare för kassa, förbutik och redovisning. Foto: Ellen Larsson

Samarbete. Catrin Larsson (t.v), säljledare färskvaror, sitter i butikens ledningsgrupp tillsammans med butikschefen Louise Larsson (t.h.) och Linda Kaldemark som är säljledare för kassa, förbutik och redovisning.

Foto: Ellen Larsson

 

 

Jämställdheten inom dagligvaruhandeln lämnar fortfarande en hel del att önska – på chefsnivå, enligt en kartläggning som Dagligvarunytt publicerade nyligen. 

LÄS OCKSÅ: Unik kartläggning: Så många kvinnor har tagit sig till toppen hos de fem största aktörerna.  

Men inom konsumentföreningen som den här butiken tillhör – Coop Väst med sina totalt 171 butiker – är de kvinnliga butikscheferna i övervägande majoritet, med en andel på 58 procent. Att fördelningen bland chefer ska spegla fördelningen på butiksgolvet är en medveten strategi. 

Allt fler kvinnor på chefspositioner inom dagligvarubranschen

2021: 33 procent kvinnor.
2012: 22 procent kvinnor.
Coop ligger i framkant
Coop totalt:
49 procent kvinnor.
Coop Väst: 58 procent kvinnor
Källa: Dagligvarunytts kartläggning 2021.


Tjugonioåriga Louise Larsson är en av de nyaste – och yngsta – cheferna inom Coop Väst. 

– Det var nog ingen som blev förvånad när jag tog över som butikschef. Jag har lång erfarenhet från butiksgolvet. Men jag har längtat efter att få kliva upp inom Coop, säger hon. 

Hon har nyligen avslutat aspirantutbildningen för butiksledare inom Coop Väst. Men som biträdande butikschef har hon varit den tidigare butikschefens högra hand i tre år. Louise Larsson betonar betydelsen av starka nätverk för att lyckas som ledare. Hennes förra chef – nu butikschef på Coop Sydport i Mariestad liksom butikschefen i Skövde har hon ett nära samarbete med. 

– Att alltid kunna ringa och bolla saker med mer erfarna kolleger är en trygghet. Aspirantutbildningen var också ett jättebra tillfälle till nätverksbyggande. Många som gick den är butikschefer nu, säger hon. 

Stora exponeringar. Tacorummet är butikens största exponering fylld av produkter som tortillabröd, tacoskal och ett kylskåp med salsa och färdiga burritos. Tidigare samlades en del av butikens ekologiska sortiment här. Nu exponeras de ekologiska produkterna, som går starkt i butiken, på flera ställen. Foto: Ellen Larsson

Stora exponeringar. Tacorummet är butikens största exponering fylld av produkter som tortillabröd, tacoskal och ett kylskåp med salsa och färdiga burritos. Tidigare samlades en del av butikens ekologiska sortiment här. Nu exponeras de ekologiska produkterna, som går starkt i butiken, på flera ställen.

Foto: Ellen Larsson

Coronapandemin har förändrat förutsättningarna för butiksdrift. E-handel med hämta-skåp, som finns placerade vid butikens fasad, lanserades lägligt våren 2020 – när pandemin väckte kundernas intresse för att klicka hem varorna på nätet. 

Nu har butiken precis lanserat ett hemleveranserbjudande till alla kunder i kommunen. 

– Nu lägger vi in en ny växel. Här har vi en del att jobba med för att få upp volymen. Så klart måsta man jobba strategiskt för att lyckas även på detta område. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla butiken tillsammans med mina medarbetare. 

E-handel. Butiken lanserade e-handel med hämta-skåp våren 2020. Nu erbjuds även hemleverans sedan ett par veckor tillbaka. – Nu lägger vi in en ny växel och accelererar satsningen på e-handel, säger Louise Larsson. Foto: Ellen Larsson

E-handel. Butiken lanserade e-handel med hämta-skåp våren 2020. Nu erbjuds även hemleverans sedan ett par veckor tillbaka. – Nu lägger vi in en ny växel och accelererar satsningen på e-handel, säger Louise Larsson.

Foto: Ellen Larsson

Coop-butiken i Falköping var tidigare en Coop Xtra, men växlade färg från rött till grönt för några år sedan. Vägg i vägg med butiken ligger lågprisaktören Dollarstore. Foto: Ellen Larsson

Coop-butiken i Falköping var tidigare en Coop Xtra, men växlade färg från rött till grönt för några år sedan. Vägg i vägg med butiken ligger lågprisaktören Dollarstore.

Foto: Ellen Larsson

 

 

Coop Falköping

Butikschef: Louise Larsson.
Omsättning: Uppges ej.
Snittköp: 220 kronor.
Säljyta: 2 200 kvadratmeter.
Antal medarbetare: Cirka 35.
Antal artiklar: Vet ej.
Antal kassor: Bemannade: 5, självutcheckning: 4 samt flera självscanning.
Öppettider: 7-22 alla dagar.

 

 

 

 

 

 


Ämnen i artikeln:

Coop VästCoopSvensk Dagligvaruhandel

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev