Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Butiksinspiration

Här är butiken där alla älskar julen: ”Bygger vårt varumärke”

Publicerad: 21 december 2021, 07:00

Mer jul. På Tempo i Kareby hjälps alla medarbetare åt att bygga upp en julig stämning och gnistrande förväntan inför kommande långhelger.

Foto: Tempo Kareby

När julen dansar in på Tempo i Kareby kan ingen undvika att dras med i svängarna. ”Vi älskar julen och går verkligen in för att fira ordenligt”, säger handlaren Camilla Gillholm.


Ämnen i artikeln:

TempoAxfood

Från fredagen innan första adventshelgen och fram till och med annandagen går Tempo i Kareby, norr om Kungälv, från att vara en vanlig matbutik till att bli något som mer liknar tomtarnas julverkstad.

Redan i entrén möts kunderna av tomten och bocken, samt ett tak fyllt av hängande julgranskulor. Doften av glögg och nybakade pepparkakor blandas med julmusik och alla medarbetare bär tomteluvor eller renhorn tillsammans med rött förkläde.

– Det ska kännas som en riktig förvandling när kunderna kommer in i butiken. Därför tjuvstartar vi aldrig julen i förväg, säger Camilla Gillholm. 

Välkommen in. Butikschef Malinda Hermansson och handlare Camilla Gillholm med personal bjuder in kunderna till en julpimpad butik med extra allt.

Foto: Agneta Renmark

Tillsammans med butikschefen Malinda Hermansson och alla tomtenissar, förlåt medarbetare, var hon i gång till sen midnatt dagen innan den där adventsfredagen och pyntade butiken med stjärnor och girlanger, klädde granen och slog in paket.

– Vi har många engagerade medarbetare som är pyssliga. Några vek julgranspynt av sidor ur en gammal bok medan andra trädde apelsinskivor på långa trådar och målade vackra mönster på alla fönsterrutor med filmjölk. Det är inte Malinda och jag som bestämmer utan alla är med och bidrar, det är så vi bygger vårt varumärke.

Samma tänk går igen när det gäller den butikslagade maten, där det ofta är personalens egna favoritrecept som används till allt från Jansson och köttbullar till desserter och bakverk. Och självklart marknadsförs just de rätterna med medarbetarnas förnamn.

Strålande jul. Hela butiken är smyckad med gnistrande stjärnor, vikta girlanger och torkade apelsinskivor på tråd, där alla medarbetare varit engagerade för att ge kunderna det där lilla extra.

Foto: Tempo Kareby

– Många av kunderna kommer hit just på grund av vår fantastiska deli. Vår utmaning när att få dem att handla även sina basvaror när de ändå är här, säger Camilla Gillholm.

Att man lyckats över all förväntan framgår av bokslutet, som nästa år kommer att landa en bra bit över 30 miljoner kronor. Ryktet om den lilla butiken med det handplockade utbudet och personliga tilltalet har helt enkelt spritt sig och lockar kunder långt utanför det egentliga upptagningsområdet.

”De som väl hittar hit kommer nästan alltid tillbaka. Jag tror att de uppskattar att vi alltid ger det där lilla extra”

– De som väl hittar hit kommer nästan alltid tillbaka. Jag tror att de uppskattar att vi alltid ger det där lilla extra.

Butikens historia går tillbaka till 50-talet, då den tillsammans med kyrkan och skolan var byns samlingsplats.

– Det känslan har vi varit måna om att behålla, även om allt annat är nytt, säger Camilla Gillholm som tillsammans med sin sambo Joakim Svensson mer eller mindre impulsköpte det som för sex år sedan bara var ett konkursbo.

Stilfullt. Julgranen som tronar mitt i kundvarvet är pyntad på ett gammaldags vis, som en blinkning till butikens historia. På annandagen flyttar julen ut för att i stället ge plats åt ett festsprakande nyår.

Foto: Tempo Kareby

Hon var 24 år och gravid med deras andra barn, hade ingen som helst erfarenhet av att driva butik men tänkte ”hur svårt kan det vara?” och ”att ha roligt är viktigare än hög lönsamhet”.

Tack vare den inställningen kunde Tempo Kareby nyligen flytta in i helt nybyggda lokaler – de gamla blev för trånga när omsättningen rusat uppåt med 35 procent under de senaste två åren.

– Vårt koncept är att ge allt till våra kunder – och det lönar sig.

Väntans tider. Både små och stora kunder smittas av den förväntansfulla atmosfären i butiken.

Foto: Agneta Renmark

Tempo Kareby

Handlare: Camilla Gillholm och Joakim Svensson.
Butikschef: Malinda Hermansson.
Omsättning: 28 miljoner kronor.
Säljyta: 350 kvm.
Antal medarbetare: 23.
Antal artiklar: 6 500.
Snittkvitto: 149 kronor.
Antal kassor: 1 linjekassa och 2 självutcheckning.
Öppettider: vardagar 8-20, helger 8-18.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

TempoAxfood

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.