Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Butiksinspiration

”Vi försöker göra vår grej” säger Walle Appasi, vd och driftchef på Göteborgs orienthus.

Foto: Monika Nilsson Lysell

Han utmanar kedjorna – och begränsar osund konsumtion: ”Vi är ljusår före konkurrenterna”

Spel och vattenpipstobak är bannlyst hos Göteborgs orienthus, familjeföretaget som överlevt både en ofrivillig flytt och protester från Lidl. Nu vill vd Walle Appasi lansera färdigmat för en generation utan hemmafruar, och öppna fler butiker.

Publicerad: 14 september 2022, 11:23

Monika Nilsson Lysell

Reporter

monika.nilsson@bonniernews.se

När den i dag 67-årige Nader Appasi från Palestina kom till Sverige omsatte han sin erfarenhet från handel med frukt- och grönt i Syrien, i en mindre grossistverksamhet i Göteborg. En stark efterfrågan från även privatkunder blev starten till det som 30 år senare är ett välkänt butikskoncept i Göteborgsområdet. 

– Var femte svensk är invandrare. Här hittar man varumärken man känner igen från hemlandet, varumärken man växt upp med, varumärken som gör att man förnimmer en känsla. Vi ville ta den del av marknaden som svenska livsmedelsbutiker inte tog, säger Walle Appasi, 38 år.

När den ursprungliga butiken var tvungen att stänga på grund bygget av vägförbindelsen Röde Orm, blev familjen 2004 erbjudna en ersättningslokal granne med Willys i stadsdelen Gamlestaden. Nader Appasi var orolig att det skulle bli slutet för verksamheten.  

– Men det visade sig att vi var ett komplement till Willys, att det blir synergieffekter, säger Walle Appasi, som i samband med butiksflytten fick frågan om att ta en huvudroll i företaget. 

– Jag sa till pappa att om jag ska göra det här, så ska det vara på mitt sätt. 

LÄS OCKSÅ: Så vände Ica-handlaren förlust till vinst på tre månader – med orientaliskt sortiment 

Butiken på Hisingen har Lidl som närmaste granne. Foto: Monika Nilsson Lysell

”Mat från världens alla hörn” skyltar Göteborgs orienthus med. Foto: Monika Nilsson Lysell

Företaget är sprunget ur i dag 67-årige Nader Appasis erfarenhet från frukt- och grönthandel. Foto: Monika Nilsson Lysell

Sortimentet är brett, och innehåller allt ifrån halal-produkter till Kalles kaviar. Foto: Monika Nilsson Lysell

Bild 1/4  Butiken på Hisingen har Lidl som närmaste granne.

Foto: Monika Nilsson Lysell

Från att ha varit en butik där mycket varor såldes direkt från pall, med handskrivna prisangivelser, ville Walle Appasi professionalisera verksamheten. Nu visar han runt i företagets andra butik, som öppnade för fyra år sedan på Hisingen trots protester från Lidl på andra sidan gatan.

– Jag tittar inte bakåt, jag tittar bara framåt. Vi försöker göra vår grej, där vi blandar utländska och svenska varor i samma hylla.

Walle Appasi visar hyllan för honung, där varumärke efter varumärke står uppradade från golv till tak i flera hyllmeter. Mittemot finns sylt och marmelad, även det i en imponerande variation. Att hitta lönsamhet med ett så brett sortiment är en utmaning.  

– Vi tittar inte på enskilda artiklar, utan på varugrupp. Och vi nöjer oss med två procents marginal på sista raden. Jag är inte ute efter att tjäna snabba pengar. Man kan inte ta ut hela priset på kund. 

20-30 procent av sortimentet kommer genom samarbetet med Dagab (tidigare Bergendahls). Övrigt sortiment kommer från ett nät av leverantörer, där samma vara kan ha flera möjliga vägar till butiken. Det är en fördel i en tid av logistik- och leveransproblem i pandemins kölvatten. 

– När kunderna hamstrade toalettpapper skrev jag en skylt om att de fick betala dubbla priset för en andra förpackning, berättar Walle.

Det är ett av många exempel på hur han försöker ta samhällsansvar, och begränsa osund konsumtion. I bolagets butiker är princip alla varor halal, vilket blivit en konkurrensfördel. Här behöver kunder som lever enligt islam inte lusläsa innehållsförteckningen för att försäkra sig om att varorna inte innehåller alkohol eller fläsk. 

– Vi säljer ingen alkohol, och tillåter inget spel. Vattenpipstobak slutade vi sälja för länge sedan och nu överväger jag att helt sluta sälja tobak. 

I personalstyrkan på cirka 85 personer finns bara en handfull som inte är flerspråkiga. Och Walle behöver nästan aldrig annonsera efter personal – det kommer dagligen in personer som söker jobb.

– Jag vill ge folk en chans. Vi har varit en skola för många, och slussat dem vidare ut i samhället. 

Tre av fem syskon, och flera släktingar, jobbar i företaget. Pappa Nader är fortfarande styrelseordförande, men det är Walle och hans lillebror som numera leder företaget.  

– Det blir en annan ansvarskänsla för bolaget när det är familjeägt. Jag och min bror kan vara helt uppriktiga med varandra, på ett annat sätt än jag hade kunnat vara om vi inte var släkt. 

Walle Appasi fortsätter stolt visa upp kundvarvet. I mejerihyllan ligger så väl Kalles kaviar som Kajmak. Den manuella charkdisken intill uppskattas av många svenskar som sörjer att andra livsmedelskedjor gått över till färdigförpackat kött. I frukt- och gröntavdelningen bjuder Walle Appasi på ett smakprov av de enorma marockanska vattenmelonerna. 

– De smakar mycket mer än de vi kallar svennemeloner, säger Walle och ler. 

Han har fått flera erbjudanden om att ta över stora livsmedelskedjors butiker som inte lyckats möta efterfrågan på mat från persisk, arabisk och ottomansk matkultur. Svaret? Nej. 

– Vi växer med 10 procent per år. Vilka andra livsmedelskedjor klarar det? Jag har haft alla stora livsmedelsaktörer här på studiebesök, för jag är inte rädd för konkurrens, vi är ljusår före konkurrenterna. 

LÄS OCKSÅ: Här ryms hela världen i hyllan: ”För den som är matintresserad finns det inget liknande” 

Bild 1/5  I butikens saluhallsdel finns bland annat manuell köttdisk.

Foto: Monika Nilsson Lysell

Walles vision är att öppna upp emot 20 butiker, i flera städer. Företaget är i nuläget på jakt efter lokaler i Frölunda, till butik nummer tre.

– Att hitta nya lokaler och lägen är en jätteutmaning, inte bara för oss. Den här butiken på 1 400 kvadratmeter är egentligen för liten. Vi behöver 2 500 kvadratmeter för att konceptet ska fungera. 

E-handel har Göteborgs orienthus medvetet valt bort. 

– Man vill ju klämma och känna, det ska vara en upplevelse, vi vill inte att kunderna ska sitta hemma.

Däremot har Walle tankar på hur han ska möta kundernas behov av att spara tid. 

– Det arabiska köket innehåller rätter som tar många timmar att laga. Eftersom tiderna förändrats och fruar numera också arbetar finns inte lika mycket tid för matlagning. Därför håller jag på att jobba fram ett färdigmatskoncept. För våra kunder är i grunden inte ute efter produkterna, utan efter rätterna de kan laga av produkterna. 

Göteborgs orienthus

Driftchef och vd: Walle Appasi

Omsättning, netto: 320 mkr.

Snittköp: 450 kronor

Butiksyta: 1 400 kvadratmeter (Hisingen) och 2 500 kvadratmeter (Gamlestaden) 

Antal medarbetare: ca 85

Antal artiklar: cirka 12 000 artiklar

Antal kunder: cirka 1 200 kunder per dag

Öppettider: mån-lör 8-21, sön 9-21

LÄS OCKSÅ: Ica i Akalla vände negativa trenden – med stora volymer och världens mat: ”Våga satsa på tillväxt” 


Ämnen i artikeln:

Dagab

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev