Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Butiksinspiration

Fyra handlares bästa råd – så gör de sina kunder mer lojala: ”Det är givet för oss”

Publicerad: 22 mars 2021, 06:14

Lucas Elgehed är franchisetagare och driver Coop i Åseda på småländska höglandet.

Dagligvarukunderna är otrogna – och sprider sina inköp. Här berättar fyra handlare hur de gör för att öka lojaliteten. ”Jag sätter service först”, säger franchisetagaren Lucas Elgehed på Coop.


Ämnen i artikeln:

CoopCoop VästHemköpIca SupermarketTempo

GFK:s kartläggning av hushållens inköp av dagligvaror visar att hushållen fortsätter att vara otrogna mot sin fysiska huvudbutik även under coronapandemin.

Hälften av butiksvarumärkena har en lojalitet på bara runt tio procent.

– Det är en outnyttjad potential för högre försäljning och lönsamhet, säger undersökningsföretagets analytiker Bo Engström till Dagligvarunytt.

Dagligvarunytt har pratat med fyra handlare som i dag avslöjar hur de jobbar för att knyta kunderna ännu närmare sig.

Åsa Andeer på Tempo i Vattholma anser att en välkomnande atmosfär i butiken driver lojalitet. OBS! Bilden togs innan coronapandemin.

Foto: Thomas Ohlén

Åsa Andeer och sambon Torbjörn Hammar tog över en tom butikslokal i Vattholma utanför Uppsala för åtta år sedan och etablerade Tempo.

Butiken är en av snabbväxarna i kedjan.

– Det första vi gjorde var att bygga om från kiosk till en riktig matbutik och ta hem varor som kunderna vill kunna handla lokalt. Vi är noga med att hälsa på alla och tar oss tid att prata för att skapa en trevlig atmosfär.

I samband med coronapandemin erbjuder butiken hemleverans av varor till personer i riskgrupper – eller låter dem hämta beställningar på lastkajen.

Planen är att starta seniorrabatt eller seniordagar ”när allt är tillbaka till det normala”.

– Vi hoppas att Tempo investerar i ett kostnadseffektivt CRM-system så att vi kan ha riktade erbjudanden, säger Åsa Andeer.

Icas lojalitetsprogram Stammis är basen hos Ica Supermarket Håsta i Hudiksvall och det kompletteras med en del tillval för att gynna kunder som handlar mycket av.

Butiken satsar dessutom på riktade erbjudanden med rabatter och ger bland annat sådana till pensionärer och när någon fyller jämnt uppvaktas de med tårta.

Katrin Andersson driver Ica Supermarket Håsta i Hudiksvall.

– Vi erbjuder en hel del tjänster i butiken som post och spel för att få fler att komma hit. Ett lyckat sätt för att göra kunderna mer lojala är ett personligt och familjärt bemötande. Det är givet för oss, säger handlaren Katrin Andersson.

Samir Cherif driver tre Hemköp och jobbar framför allt med kundkort.

Hemkösprofilen och handlaren Samir Cherif satsar bland annat på ”starkare” utskick till sina bästa kunder.

Foto: Jonas Albinsson

– Det vi investerar i är ”starkare” utskick till våra bästa kunder och födelsedagspresenter till guldkunder. Vi köper även adressregister för att kunna vända oss till nyinflyttade och välkomna dem extra att handla hos oss.

Två av butikerna ligger inne i Göteborg och finns i trafiklägen.

– Där är det svårare att bygga lojalitet. Det är stor skillnad jämfört med Ellös. De kunderna har en annan och närmare relation till butiken, säger Samir Cherif.

Coop i Åseda är med i Coops centrala kampanjer – och pris är viktigt för franchisetagaren Lucas Elgehed.

Service och lokala samarbeten är två av Coop-företagaren Lucas Elgeheds recept för ökad lojalitet.

Foto: Privat

– Men jag sätter ändå service först när man bygger lojalitet. Min erfarenhet är att kunder värderar det högt. Vi jobbar hårt för att skapa lokal förankring och lokalt förtroende. Samarbete med lokala leverantörer och andra lokala företag är prioriterat för oss för att stärka Åseda. somras gav vi ut en kundanpassad tidning tillsammans med leverantörer och företag på orten.

Sponsorskap och samarbeten med lokala föreningars ungdomsverksamheter och simskolan och fritidsgrupper är andra ingredienser i Coop i Åsedas bygge av lojalitet.

– Uppskattningen är stor och betalar sig i form av ökad lojalitet. Det är viktigt att engagera sig i samhällsfrågor och bymöten. Jag är med i Företagarna och Rotary för att skapa fler kontakter, bygga nätverk och skapa ytterligare intresse för butiken, säger Lucas Elgehed.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News