Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Butiksinspiration

Förvandlingen ska få försäljningen att flyga: ”Vi blåste ut allt”

Publicerad: 28 januari 2022, 12:56

Hemköp Särö i Kungsbacka nyinviges i november.

Foto: Agneta Renmark

Hemköp i Särö i Kungsbacka är den fula ankungen som efter en ordentlig genomblåsning förvandlats till en vacker svan. Målet är att dubbla omsättningen och göra butiksdriften så hållbar som bara möjligt.

Ämnen i artikeln:

HemköpDagabAxfood

AR


När syskonen Nicklas, Patrik och Jessica Österström tog över Hemköp i Särö för tio år sedan var det en trång och sliten butik med en grå och ganska anonym fasad.

I dag är det en helt ny och toppmodern butik med vackert oljad träfasad, en varm och välkomnande känsla och där varenda detalj är noga genomtänkt.

– Vi blåste i princip ut allting, det enda som är kvar är golvet, säger Nicklas Österström när han visar runt i butiken som nyinvigdes så sent som i november och där väggarna är målade i en jordnära skala med olika nyanser av brunt och grått.

Nicklas Österström driver Hemköp i Särö tillsammans med sin bror Patrik medan systern Jessica ansvarar för Hemköp i Onsala. ”Pappa drev Österströms i Onsala från 1988 medan vi syskon klev in i butiksdriften allt eftersom. 2007 tog vi över helt och hållet och 2012 kompletterade vi med en butik till, säger han.

Foto: Agneta Renmark

Säljytan har blivit dubbelt så stor och gått från 450 kvadratmeter till 900.

– Ambitionen är att även dubbla omsättningen och redan nu kan vi se resultat i form av fler kunder och ett snittkvitto som ökat från 129 kronor till 170 kronor. Tidigare var vi en kompletteringsbutik, nu är det mer kundvagn i stället för kundkorg, säger Nicklas Österström.

Varför välja en vanlig disk med raka kanter när man kan ta en sexkantig? Kaklad på sidorna och med inbyggd ”hubb” för förädling av frukt och grönt.

Foto: Agneta Renmark

Fokus är på färskvarorna, vilket tydligt syns i frukt- och gröntavdelningen. Här har man bland annat integrerat en hubb mitt i avdelningen där medarbetarna ska kunna stå och skära upp meloner eller göra smoothies – ja, så snart pandemirestriktionerna är borta, alltså.

En liknande hubb finns i brödavdelningen, där det gräddas bröd och där man även ska baka pizza.

Okej, det är ”bara” bake-off men huvudsaken är att det sprids härliga dofter i butiken som lockar kunderna att köpa med sig något som kanske inte stod på köplistan.

Foto: Agneta Renmark

– Vi har inget eget bageri, det får vi inte plats med, men bake off funkar också väldigt bra.

Den manuella ost- och charkdisk har både vuxit och fräschats upp med ett delvis nytt sortiment.

Och i stället för att ha en fiskbil utanför butiken bygger man just nu fisk och skaldjur som en integrerad del av butiken men med egen ingång.

Hyllorna för kolonial är en speciallösning med inspiration från klädhandeln. ”Jag ville att det skulle hända något”, säger Nicklas Österström.

Foto: Agneta Renmark

Trots att butiken blivit dubbelt så stor har man med hjälp av smarta energi-spar-satsningar, där värme från kylar och frysar återvinns och led-belysningen automatiserats, lyckats minska elförbrukningen till bara en tredjedel av vad den var innan.

– Det är vi väldigt stolta över, inte minst i dessa tider när alla talar elpris. Driften är en stor kostnad men när vi inom några år även sätter upp solpaneler kommer vi i princip att vara självförsörjande på el, säger Nicklas Österström.

”Vi väntar på en lösning där kunderna kan skanna med sina mobiler i stället”

I butiken finns sex självcheckout-kassor men man har medvetet valt bort självskanning.

– Vi väntar på att få till samma typ av lösning som redan finns på Willys, där kunderna kan skanna med sina mobiler i stället.

Den 8 februari sjösätts butikens egen näthandel, där man plockar ihop alla varor och lämnar ut till kunder genom en särskild dörr efter ett sms.

– Det ska bli jättespännande att se hur det tas emot, pandemin har verkligen ökat behovet. Själv gillar jag ju fysisk butik mest men det gäller att hänga med för att inte bli omsprungen, säger Nicklas Österström. 

 

Hemköp Särö

Handlare: Nicklas Österström.

Omsättning, netto: 38 miljoner kronor. 

Snittköp: 170 kronor. 

Säljyta: 900 kvadratmeter.

Antal medarbetare: 15 fast anställda.

Antal artiklar: Cirka 10 000.

Antal kassor: 2 manuella, 6 snabbkassor.

Öppettider: 7-22 må-fre, 8-22 lö-sö.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev