Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Butiksinspiration

En blinkning till Bianca – här gör stamkunden Sven-Åke succé i egen reklamfilm: ”Perfekt igenkänning”

Publicerad: 17 september 2021, 10:45

Coop-reklam med stamkunden Sven-Åke i exakt samma pose som Bianca Ingrosso.

Bianca Ingrosso i alla ära men på Stora Coop i Norremark plockar man i stället upp stammis i rampljuset för att få kunderna att skanna och betala med mobilen. ”Reklamfilmen har blivit en riktig snackis”, säger butikschefen Karl Josefsson.


Ämnen i artikeln:

Coop Butiker och StormarknaderStormarknaderCoop VästCoop SverigeSjälvskanning

”Gör som Sven-Åke och Bianca, scanna och betala med mobilen.”

Så står det i inlägget som Stora Coop Norremark i Växjö lade ut på sin Facebooksida i måndags, tillsammans med en film som man själva varit med och producerat, som en blinkning till Coops omtalade reklam med Bianca Ingrosso.

Facebook-inlägget har gillats, kommenterats och delats flitigt.

”Sven-Åke Gustavsson– fasen vilken filmstjärna!” är det någon som skriver. ”Kungligt!” skriver en annan.

Även på butikschefens sida på Linkedin haglar lovorden, inte minst från dem som varit med och utvecklat betallösningen på Coop Sverige. ”Den är SJUKT bra” skriver exempelvis Amer Mohammed, direktör för Coop Digital.

– Haha, ja detta är verkligen jättekul, säger Karl Josefsson när Dagligvarunytt ringer.

Hur kom du på idén?

– Jag träffade en kille, Kevin Håveland heter han, när jag var ute på restaurang här i Växjö. Vi började snacka om att han producerade filmer och det var alldeles efter att den där Bianca-reklamen lanserats. Och då tänkte jag att det hade varit roligt att göra något mer lite mer lokal touch.

Karl Josefsson, butikschef Stora Coop Norremark, Växjö.

Foto: Pressbild

Stamkunden Sven-Åke var förstahandsvalet som filmstjärna.

– Han tackade ja direkt. Han har varit trogen kund i den här butiken i många år och har ett förflutet i branschen i och med att han har åkt runt och demat produkter. Han är en riktig lokalkändis, säger Karl Josefsson.

Planeringen gick snabbt eftersom den följer nästan exakt samma rytm och moment som i originalet, själva filmningen tog två timmar.

Ytterligare ett par kunder ställde upp som statister – och butikschefen själv är också med på ett hörn och gör tummen upp.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Facebook är blockerad under “Visa våra partners”.

Karl Josefsson tycker att Bianca-reklamen är väldigt bra.

– Men det var kul att göra en egen lokal variant, med hög igenkänningsfaktor. Och jag har faktisk redan en uppföljare på gång!

 

Agneta Renmark

redaktionen@dagligvarunytt.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev