Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Butiksinspiration

Coop-butik kan bli årets turistdragare: ”Vågar gå mot strömmen”

Publicerad: 21 september 2022, 09:27

Carl-Johan Stålhammar är vd på Coop Gotland.

Foto: Miriam Järlesjö

Region Gotland har nominerat Stora Coop i Visby till tävlingen Stora Turismpriset 2022. Det är första gången en dagligvarubutik nomineras. ”Glädjande och galet roligt”, säger vd Carl-Johan Stålhammar.


Ämnen i artikeln:

Coop GotlandCoop Sverige

Stora Turismpriset delas årligen ut av myndigheten Tillväxtverket till en verksamhet som ”på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till utveckling av besöksnäringen” i den region som företaget verkar i. 

Varje län nominerar en kandidat och i år har Region Gotland beslutat att skicka Stora Coop i Visby till skärskådning av prisjuryn, som delar ut utmärkelsen på Vasateatern i Stockholm den 30 november. 

LÄS OCKSÅ: Hemköps interna råd till alla handlare: Håll personalkostnaderna i schack 

Det är första gången som en dagligvarubutik nomineras till priset, enligt Carl-Johan Stålhammar som är vd på Coop Gotlands ekonomiska förening.

”Glädjande och galet roligt”, kommenterar han saken i ett mejl till Dagligvarunytt.

I sin motivering till valet att utse Stora Coop till kandidat skriver Region Gotland att butiken ”genom att vara en lyhörd och innovativ del av besöksnäringen, bjuder de in till nya samarbeten med aktörer där erfarenhetsutbyten och utveckling utöver det förväntade sker.”

– För Coop Gotland är samarbete viktigt. Att hela tiden sträva efter nya nätverk och skapa engagemang hos de i vår närhet. Man lär sig mycket av att lyssna på andra och bjuda in till samarbeten. Samhällsengagemang, socialhållbarhet, hållbarhet och lekfullhet genomsyrar hela vår verksamhet, säger Carl-Johan Stålhammar, i pressutskicket.

Karin Winsnes, näringslivsstrateg vid Region Gotland, fyller i:

– Stora Coop vågar gå mot strömmen och utveckla sin verksamhet med fokus på en upplevelse utöver det vanliga och ser tydligt sin roll som platsutvecklare och som en naturlig del av besöksnäringen.

LÄS OCKSÅ: En ny postlag är på gång – det här innebär den för ombuden: ”Interna rutiner bör utarbetas” 

Isidor Beslic

Reporter

isidor.beslic@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Coop GotlandCoop Sverige

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev