Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Butiksinspiration

Budskapet på retailkonferens: Så skapar du framtidens butik

Publicerad: 23 april 2021, 07:39

Daniel Lund, grundare och operativ chef för Lifvs, intervjuas av moderator Mikael Sydner.

Foto: Pax Engström Nyström

Förändrade beteenden och osäkerhet – men också stora möjligheter för den som skapar ett särskiljande erbjudande och etablerar sig där framtidens kunder finns. Det var några slutsatser från tidningen Markets digitala konferens ”Framtidens butik” som ägde rum under torsdagen.


Ämnen i artikeln:

Corona

Dagligvarunytts syskontidning Markets konferens om framtidens butik sändes från Stockholm ut till deltagare runt om i landet. Tretton talare från olika delar i och runt handeln deltog och pratade om förutsättningar, möjligheter, utmaningar och koncept för framtidens fysiska handel.

Svensk Handels vd Karin Johansson inledde och pratade om att butiken som plats behöver fortsätta att innoveras. En trolig utveckling hon pekade på var bland annat mindre butiksytor, mer lokalt och kundnära samt att butiken utvecklas ännu mer som ett ställe för inspiration.

Hon betonade också at kommunerna behöver ta större ansvar för att värna handeln. 

Jonas Arnberg, vd för HUI Research, var också inne på fortsatt krympande butiksytor. 

– Vi står inför en massiv slakt av handelsyta, sa han men betonade samtidigt att vi kan få se en butikstillväxt från leverantörer, nya aktörer och e-handlare.

Även detaljhandelsstrategen Magnus Ohlsson menade att kedjornas etableringar sannolikt blir färre. I stället för tre butiker i stadskärnan har man i stället en.

Hans medskick för dagen var: Skapa ett särskiljande erbjudande, berätta det för tillräckligt många och se till att vara där människor finns.

Frågorna från publiken som satt på distans var många och allra flest fick Daniel Lundh, grundare av det obemannade konceptet Lifvs.

Intresset för obemannat har exploderat under det senaste året och Daniel Lundh får dagligen förfrågningar från hela världen om det system som Lifvs har utvecklat.

Obemannat dök också upp i flera diskussioner under dagen.

Desto mer bemannat blev det när Åsa Parsmo och Sofia Valentin från Customer Experience First pratade om vikten av att möta olika typer av kund på rätt sätt.   

– Ta reda på vilka kundflöden ni har i dag, vilka moment som driver konvertering och utforma säljprocesser på detta, var deras råd.

En het potatis de senast åren har varit cityhandelns tillbakagång och hur stadskärnorna kommer att utvecklas både vad gäller handel och annat utbud.

Bild 1/6  Daniel Lundh, grundare av Lifvs.

Foto: Pax Engström Nyström

Svenska Stadskärnors vd Björn Bergman slog fast att city kommer att vara en viktig mötesplats i framtiden med unikt utbud där lokala entreprenörer tar mer plats.

Han ser redan nu tecken på nytänkande där sådant som kaféer, workspace för möten och events, tillfälliga butiker och ombud för e-handel med möjlighet att prova plagg möts i samma lokaler.

– Samverkan är fortsatt viktigt för att lösa utmaningarna, sade han.

Helena Ohlsson, chef för stadsutveckling hos Fastighetsägarna Stockholm, var inne på ett liknande spår.

– Nya dragare blir ett lapptäcke med platser som erbjuder det unika och lokala, hälsa och välmående samt service och upplevelser. För detta krävs nya samarbeten, sa hon.

Ulf Johansson, professor vid Lunds Universitet, slog fast att handeln kan utveckla mycket mer kring service och tjänster – och varnade för att hållbarhet inte alls har hängt med i den växande e-handeln.

Han fick frågan om e-handeln rent av är en en hållbarhetsbomb.

– Utan tvekan.

Mona Kjellberg, konsult hos Juni Strategi, gav en vision för framtidens butik som behöver följande ingredienser: Idé, relevans, publik, läge och”flytande”, det vill säga att finnas och agera sömlöst i olika kanaler. 

– Trots att omvärlden förändras så att vi gör saker på nya sätt är det vissa behov som består, vi bara löser dem på lite nya sätt.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Corona

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News