Butiksinspiration
Bergendahls storsatsar på frukt och grönt: ”Värsta möjligheten”
Publicerad: 14 maj 2021, 10:46
Utbildade grönsaksvärdar ska göra Bergendahls grönare och skönare. Foto: Pressbild
Svenska folket äter på tok för lite frukt och grönsaker. Det ska Kimberley Wintmo, affärsområdeschef på Bergendahls Food, ändra på. ”Grönt är framtiden”, säger hon.
Ämnen i artikeln:
BergendahlsKimberley Wintmo har precis gjort sina 100 första dagar i rollen som ny affärsområdeschef för frukt, grönt och blommor på Bergendahls Food. Hennes uppdrag är bland annat att styra över kedjans gröna inköp till mer svenskt och lokalproducerat.
– Frukt och grönt är framtiden. Det är bra för den personliga hälsan och det är bra för planeten, det finns liksom ingen motsättning. Det innebär att när mitt affärsområde presterar bra så är det bra för oss alla, säger Kimberley Wintmo och förklarar att det är en omfattande förändringsresa som Bergendahls egentligen bara påbörjat.
– Att få möjlighet att driva den utvecklingen är en drömroll.
Kimberley Wintmo affärsområdeschef för frukt och grönt på Bergendahls Food och initiativtagare till satsningen på Grönsaksmästare. Foto: Pressbild
Rent konkret handlar det bland annat om att hjälpa kunderna att göra mer hälsosamma val i butiken. Just nu pågår därför en omfattande utbildning av så kallade grönsaksmästare. Syftet är att öka kunskapen kring frukt och grönt så man kan erbjuda kunderna samma expertis och inspiration som man redan gör i kött- och fiskdisken och bagerierna.
– De flesta svenskar äter på tok för lite grönsaker men det beror ofta på att man inte vet vad man ska göra med dem. Det vill vi ändra på!
I första omgången deltar 25 medarbetare utspridda över landet och tillsammans med de befintliga grönsaksmästarna kommer samtliga 42 City Gross-butiker ha var sin mästare under 2021.
– Vilket äpple är egentligen bäst till äppelpajen? Och hur ska jag göra när jag grillar sparris? Det är den typen av frågor som kunderna ska få svar på, säger Kimberley Wintmo.
Själv är hon väldigt inspirerad av kocken och krögaren Paul Svensson och hans tänk kring respekt för råvaran och att använda allt – från blast till skal.
– Ett kilo lök kostar bara några kronor men med rätt teknik kan du omvandla den till något helt magiskt. Den kunskapen vill jag att vi ska förmedla till våra kunder.