Butiksinspiration
Ärlig kund gjorde rätt för sig – när personalen inte var på plats
Publicerad: 5 juli 2023, 07:17
Coop Strömlida i Piteå hyllar den ärliga kunden som besökte butiken på midsommarafton.
Foto: Pressbild
Teknikfel gjorde att butiken öppnade – trots att personalen inte var på plats. Då lämnade kunden en lapp med vad den handlat samt kontanter på kassabandet.
Ämnen i artikeln:
Coop NordLÄS OCKSÅ: Stor lista: Så går det för Coops 28 föreningar – chockar med att slå Ica
På midsommarafton skulle Coop Strömlidas personal få sovmorgon. I stället för från 07 skulle Piteå-butiken vara bemannad från 09.
Men något gick snett med tekniken vilket gjorde att dörrarna öppnades ändå vid 07. Det rapporterar Piteå-Tidningen.
När personalen dök upp någon timme senare hittade den en handskriven lapp på kassabandet.
"Hej! Ingen i kassan och hittar ej någon personal i butiken”, stod det på lappen där kunden också skrivit upp alla varor den handlat samt lagt 250 kronor i kontanter bredvid, skriver tidningen.
Nu vill butiken komma i kontakt med kunden.
– Vi vill så gärna lyfta den här kunden och ge henne en liten present för det hon gjorde. Är butiken öppen som den var ska man kunna handla i kassan men det gick ju inte men hon löste det ändå. Vi vet att det är en kvinna men inte vad hon heter, säger butikschefen Anneli Olofsson.
Normalt sett är butiken en hybrid som även håller öppet obemannad. Då tar sig kunderna emellertid in genom dörren med hjälp av bank-id. På grund av det tekniska felet behövdes inte detta på midsommaraftons morgon, det gick att komma in ändå.
LÄS OCKSÅ: Coop utklassade index – så mycket mer ökade försäljningen för jätten i norr