Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rapporter

Tydligare polarisering av köpmönster i pandemins spår: ”Många har uppgraderat vardagen”

Publicerad: 25 Mars 2021, 13:42

Konsumenterna har unna sig mer av livets goda under pandemin. Bilden är från Stora Coop i Västberga.

Foto: Pressbild

Pandemin har förändrat den europeiska livsmedelshandeln i grunden. Det visar en ny rapport som förutspår att hälsosamma livstilsval i större utsträckning kommer att påverka konsumenternas framtida köpmönster.


Ämnen i artikeln:

Svensk HandelSvensk Dagligvaruhandel

Svensk livsmedelshandel ökade med nästan 16 procent i fjol, och näthandeln för livsmedel ökade explosivt med över 100 procent – det är den högsta tillväxttakten i Europa.

Det framgår av rapporten Disruption and Uncertainty – The State of Grocery Retail 2021, som i dag publiceras av McKinsey & Company i samarbete med branschorganisationen Eurocommerce.

– När vi bryter ned detta i olika kategorier kan det inte bara förklaras med att folk jobbar hemma och reser mindre utan även med att man uppgraderat vardagen. Konsumenterna har helt enkelt valt att unna sig mer, säger Rickard Vallöf, en av författarna till rapporten.

Rapporten visar en tydlig polarisering på marknaden.

– En del konsumenter vill köpa mat som är bättre för hälsan, för samhället och miljön medan andra har blivit priskänsligare och har ett ökat fokus på bra priserbjudanden. Detta är extra tydligt i länder där pandemin slagit hårdare mot sysselsättningen och plånboken.

Mat och måltider inom convenience har länge varit ett starkt tema i handeln.

– Det som hände under pandemin var att allt gick mycket fortare. De som tidigare brukade äta lunch ute fick nu plötsligt förbereda flera måltider hemma per dygn, vilket gjort att både efterfrågan och utbudet vuxit, säger Rickard Vallöf som tror att conveniencetrenden kommer att vara stark även efter pandemin – parallellt med ett ökat intresse för att äta ute på restaurang.

Rapporten grundar sig på en undersökning som omfattar fler än 10 000 europeiska konsumenter. Dessutom har 48 beslutsfattare inom livsmedelssektorn intervjuats och givit sin bild av branschens utmaningar och möjligheter.

– Den stora överraskningen är hur Sverige sticker ut jämfört med övriga Europa. Resultatet visar hur viktig maten och måltiden är i det svenska samhället. Människor verkar tycka att ”vi ska åtminstone ha bra mat” nästan oavsett vad som händer, säger Rickard Vallöf och menar att det i sin tur lägger en bra grund för dagligvarubranschens fortsatta utveckling.

– Inte minst vad gäller färdiga måltidslösningar i butik och olika nischprodukter i färskvarukategorin. Jag tror att framtiden efter pandemin kommer att innebära fokus på ännu godare matupplevelser, sund livsstil och bättre ansvarstagande. 

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.